Všechny články o tragické srážce vlaků v Pardubicích najdete pohromadě ZDE

Na místě noční tragické nehody expresního a nákladního vlaku jsou od rána i inspektoři Drážní inspekce.

„Podle zjištění inspekce došlo k projetí návěstidla v poloze zakazující jízdu v případě expresního osobního vlaku,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Zda se jednalo o technickou závadu, o lidskou chybu, či o kombinaci obou faktorů, je předmětem podrobného šetření.

„Na místě mimořádné události šetří příčiny a okolnosti jejího vzniku osm inspektorů Drážní inspekce. Celkové škody jsou odhadnuty na více než 110 milionů korun. Na nákladním vlaku 50 milionů, na expresu 60 milionů, na trati 300 tisíc. Drážní inspekce se rovněž zabývá okolnostmi dané mimořádné události, proto si její šetření vyžádá několik měsíců,“ uvedl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

Mluvčí hasičů Správy železnic Martin Kavka popisuje tragickou nehodu:

Mluvčí hasičů Správy železnic Martin Kavka popisuje situaci po srážce vlaků v Pardubicích. | Video: Deník/Jiří Fremuth

Nejhorší zranění? V prvním vagonu rychlíku

Nejhorší zranění a oběti na životech byly mezi cestujícími v prvním vagonu rychlíku. Vagon je zhruba z jedné třetiny zcela zničen, jednoho zraněného hasiči vyprošťovali více než hodinu. ČTK to řekl náměstek ředitele hasičů Správy železnic Miloš Němec.

Nehody drážních vozidel jsou podle Němce obecně specifické tím, že vozidla jsou robustnější a pevnější než osobní či nákladní auta. Zásah hasičů je pak náročnější na techniku i síly hasičů, především u oddělování jednotlivých konstrukcí. „Jsou tady výrazně větší síly a hmotnosti. Fyzika funguje neúprosně, lokomotiva má téměř 90 tun a za ní je klidně 1000 tun nákladu,“ řekl náměstek ředitele drážních hasičů.

U noční nehody v Pardubicích největší síly působily na první vagon v rychlíku, který měl podle Němce rozdrcené nárazníky a byl nejvíce zdeformovaný. „Ten první osobní vagon za lokomotivou je z třetiny totálně zničený, zlomený. Právě v té části došlo k těm nejhorším zraněním a úmrtím,“ uvedl. Šlo o spací vagon. „Ti lidé vůbec nic netušili a spali,“ doplnil.

Rychlík dopravce RegioJet směřoval do Košic a ukrajinského Čopu. Mezi oběťmi jsou dvě ukrajinské občanky, občanství dalších obětí se upřesňuje.