Dopravní podnik za loňský rok eviduje celkem 47 případů srážky chodce s tramvají, což je pokles bezmála o 50 %. Naprostá většina střetů skončila s lehkými zraněními chodců, pouze tři s těžkými. Další pozitivní zprávou je, že loni poprvé za uplynulých 15 let ani jedna srážka s tramvají neskončila smrtí chodce.

Výsledky dlouhodobého sledování problematiky ukázaly, že ačkoli dospělí své děti neustále nabádají k opatrnosti v městském provozu, paradoxně jsou právě oni častějšími oběťmi než mnohem pozornější a opatrnější děti. Převážnou většinu nehod mají potom podle statistiky na svém kontě muži.

Kampaň pokračuje

„Žádné úmrtí a o polovinu méně zraněných po srážkách tramvají s chodci je skvělý výsledek, i když nám částečně pomohly důsledky koronakrize. Chtěli bychom, aby nula v kolonce úmrtí zůstala v této statistice i v dalších letech. Děláme vše pro to, aby MHD v Praze byla nejen pohodlná, čistá a uživatelsky přívětivá, ale ve všech ohledech také bezpečná,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Letos bude dopravní podnik ve spolupráci s BESIPEM, Magistrátem hl. m. Prahy, Policií ČR a ROPIDem pokračovat v preventivní osvětové kampani „Neskákej mi pod kola!“. Kampaň používá drsná videa skutečných případů z běžného provozu, nastříkané siluety chodců na přechodech na místech srážek, či nepřehlédnutelný žlutočerný polep na preventivní tramvaji s lebkou, siluetami obětí, které jejich nepozornost stála život a aktualizovaným skóre usmrcených chodců a sloganem „Pomoz mi nezabíjet!“.

Častými příčinami nehod jsou mobily a sluchátka

„Jsem přesvědčen, že k dobrým výsledkům přispěla zejména naše dlouhodobá kampaň a větší osvěta cestujících, a v neposlední řadě pozornost a předvídavost našich řidičů, jejich proškolování a upozorňování na potenciální krizové situace,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Vedle pokračující kampaně je letos v plánu také testování nových smart nástrojů, které by upozornily zejména ty chodce, kteří vstupují na tramvajové pásy se sluchátky v uších, nebo mobilem v ruce a pozorností soustředěnou na displej. Právě toto jsou totiž v posledních letech nejčastější příčiny kolizí.

Dalším důvodem nehod bývá špatný odhad vzdálenosti a délky brzdné dráhy přijíždějící tramvaje v situacích, kdy se chodec snaží na poslední chvíli přeběhnout koleje a domnívá se, že to v pohodě stihne. Závažným problémem zůstává i mylná představa některých lidí, že chodec má na přechodu před tramvají přednost.