Největší vliv na počty usmrcených mají podle inspekce každoročně srážky vlaku s člověkem. „Více než čtyři pětiny usmrcených jsou lidé, kteří v rozporu se zákonem vstoupili do kolejí, kde je usmrtil přijíždějící vlak,“ uvedl v tiskové zprávě mluvčí inspekce Martin Drápal. Doplnil, že loni střetů vlaku s člověkem meziročně přibylo o 26 procent na 270. V souvislosti s tím se zvýšil počet usmrcených při těchto nehodách. Inspekce jich eviduje 200, o téměř 23 procent více než v roce 2021.

Nejvíce mimořádných událostí se stalo na tramvajových, trolejbusových a lanových drahách a v metru. Bylo jich 3214, což je téměř o pětinu více než v předchozím roce. Zemřelo při nich devět lidí, o jednoho více než v roce 2021. Na železnici se počet nehod meziročně zvýšil o deset procent na 1260 a počet mrtvých o 21 procent na 240.

Podle Drápala se stalo meziročně více také nehod na železničních přejezdech. Inspekce jich v roce 2022 evidovala 166, zatímco předloni 160. „Ačkoliv nárůst počtu mimořádných událostí byl o necelá čtyři procenta, tak celkový počet usmrcených při mimořádných událostech na železničních přejezdech vzrostl o téměř 28 procent na 37. Ještě více se pak zvýšil počet zraněných, a to o téměř 32 procent,“ uvedl mluvčí.

Přibývá i nedovolených jízd 

Současně zmínil pokračující nárůst počtu nedovolených jízd drážních vozidel za návěstidlo zakazující jízdu, v porovnání s předchozím rokem ale nebyly tyto události tak tragické. Zatímco v roce 2021 při nich zemřeli čtyři lidé a 60 jich bylo zraněno, loni zemřel jeden člověk a devět lidí bylo zraněno. Podle Drápala na základě zjištění inspekce za většinou případů, kdy vlak projede návěstidlo se zákazem jízdy, stojí pochybení nebo omyl strojvedoucího.

Jednou z největších vlakových nehod byla loni srážka pendolina s lokomotivou v Bohumíně na Karvinsku 27. června, kterou nepřežil strojvedoucí a zraněno bylo pět lidí. Drážní inspekce po kolizi předběžně připustila, že pendolino projelo kolem návěstidla zakazujícího jízdu. Během vyšetřování nehody se následně podle policie zjistilo, že strojvedoucí byl pod vlivem alkoholu. Škoda se po nehodě odhadovala na desítky milionů korun, podle televize Prima se vyšplhala na zhruba 200 milionů korun.