Je pátek, 17. března, krátce po třetí hodině odpoledne. Cyklista vjíždí u obce Nahořany na Náchodsku na hlavní silnici a při tom pravděpodobně přehlédne blížící se osobní vůz. Následuje střet, muž z kola letí k zemi. Při nárazu a pádu si způsobuje fatální zranění. Na místě umírá.
Muž patří mezi 15 letošních obětí. Právě tolik cyklistů zemřelo během prvního čtvrtletí na českých silnicích. Jedná se tak o nejtragičtější období za posledních deset let. Překonána byla čísla z let 2012, 2014 a 2015. Tehdy během prvních třech měsíců zahynulo devět cyklistů. V loňském roce to bylo dokonce „jen“ pět při 456 kolizích. Že menší počet havárií neznamená menší počet obětí, dokazuje letošní čtvrtletí - 15 cyklistů zemřelo při 438 nehodách.

Proč je letos tolik cyklistů, kteří se z projížďky nevrátili domů? Důvodů je víc. Díky teplejšímu počasí a dostupnému funkčnímu oblečení se stává z cyklistiky celoroční sport. Tím dalším je přechod k elektrokolům. Nehody na elektrokolech tvoří už 11 procent všech nehod cyklistů.
„Elektrifikovaná jednostopá vozidla samozřejmě zrychlují přesuny i dosažitelnost turistických cílů, ale jejich používání vyžaduje velkou obezřetnost a také disciplínu. Kola dosahují vyšších rychlostí, starší lidé na to nejsou úplně zvyklí,“ podotýká ředitel dopravní policie Jiří Zlý.
Policisté zároveň upozorňují, že se v provozu objevují i takzvaně čipnutá elektrokola. Ta po úpravě dokážou jezdit ještě mnohem rychleji.
„Legislativa jednoznačně stanovuje, za jakých podmínek lze taková vozidla provozovat, a my rozhodně varujeme před zásahy do technického stavu daného výrobcem, zejména s cílem zvyšovat rychlost,“ upozorňuje Zlý s tím, že policisté si budou od letošního roku vést i statistiku pro kolize cyklistů na elektrokolech.

Před rychlostí elektrokol varuje i předseda platformy Vize 0 Roman Budský. „Problém je v tom, že jezdec třeba deset let neseděl na kole, protože na to neměl fyzickou sílu. Elektrokolo mu to umožní. Ta kola jsou ovšem těžší, řízení je náročnější, ale hlavně jsou rychlejší. Snadno může dojít k nehodě,“ vysvětluje.
Přilba může zachránit život
Cyklisté velmi často podceňují svou bezpečnost. Řada z nich se totiž vydává na cestu bez přilby. Ta je v Česku povinná pouze do 18 let, nicméně odborníci ji doporučují nosit stále.
Jen v období let 2012 až 2018 zahynulo při silničních nehodách 368 cyklistů. Podle studie, kterou zveřejnilo Centrum dopravního výzkumu, by přitom 37 procent ze zemřelých cyklistů nehodu přežilo, kdyby použili přilby. „Hlavní příčinou těchto tragických událostí je právě nepoužívání cyklistických přileb. Jde přitom o investici v řádu stokorun, která může zachránit život,“ zdůrazňuje vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Chránit si při jízdě na kole hlavu doporučují i záchranáři. „Stejně jako za volantem je i při jízdě na kole či jiném dopravním prostředku zásadní prevence ve smyslu předcházení rizikovým situacím. Byť nošení helmy není ochranou stoprocentní, může významně přispět k zabránění vzniku vážných zranění, se kterými se bohužel při naší práci nejen u cyklistů stále setkáváme,“ reaguje ředitel Zdravotnické záchranné služby Hlavního města Prahy Petr Kolouch.

Vysvětlovat cyklistům přínosy nošení přilby při jízdě na kole bude v letošním roce Tým silniční bezpečnosti společně s Policií ČR a také Horskou službou. Společně plánují více než 80 akcí v podobě cyklohlídek, na kterých budou informovat a motivovat cyklisty k dodržování bezpečnostních zásad při jízdě ve městech i při rekreaci.
„Hlavním nositelem myšlenky kampaně zůstává fotografie profilu hlavy muže s výraznou jizvou. Abychom komunikaci usnadnili a zároveň zřetelně dali na vědomí, co je pro bezpečnost cyklisty důležité, přidáváme letos další grafiku. Osm speciálně vytvořených vizuálů, které zjednodušují sdělení,“ říká metodička dopravní výchovy Týmu silniční bezpečnosti Markéta Novotná.
Proč je letos tolik cyklistů, kteří se z projížďky nevrátili domů? Důvodů je víc
Jedním takovým bude například piktogram přeškrtnutého půllitru piva. Alkohol je totiž u cyklistů častou neřestí. „Opravdu velkým problémem cyklistů je alkohol. V loňském roce asistoval u 28 procent všech nehod, které zavinili. Ze všech skupin účastníků silničního provozu je to suverénně nejvíce - a dalo by se říci tradičně,“ upozorňuje Budský.
U chodců byl tento podíl ve výši 12 procent a u řidičů automobilů 5 procent. „Je tak dobré připomenout, že i cyklista je z hlediska zákona o silničním provozu řidič, a je tedy u něho nulová tolerance alkoholu,“ dodává dopravní expert.