„Každých pět a půl minuty se v České republice v roce 2023 stala dopravní nehoda, každých 20 a půl minuty byla při nehodě zraněna osoba a každých 19 a čtvrt hodiny došlo k usmrcení osoby v souvislosti s dopravní nehodou,“ řekl Zlý.

Nejtragičtějším měsícem byl v roce 2023 červen, kdy na silnicích zemřelo 51 lidí. Nejméně obětí nehod bylo v únoru, listopadu a prosinci, kdy zahynulo vždy 27 lidí. Nejčastěji, ve více než pětině případů, se podle policistů nehody staly kvůli tomu, že se řidič plně nevěnoval řízení. K nejtragičtějším příčinám patřilo přejetí do protisměru nebo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. Nejvíce nehod evidovala v loňském roce policie v pátek, nejméně v neděli. Nejtragičtějším dnem byly podle Zlého opět pátky.

V září zemřelo na českých silnicích zatím 46 lidí, o pět víc než loni:

Nehoda motorkáře - Ilustrační foto
Září bylo na silnicích tragické hlavně pro motorkáře. Zemřelo více lidí než loni

Příčiny dopravních nehod podle šéfa dopravní policie svědčí o tom, že se řada účastníků nehod chová nezodpovědně či přímo bezohledně.

„O tom svědčí i některé dopravní nehody, při kterých hrál značnou roli alkohol nebo například návykové látky, anebo přeceňování svých schopností, nepřizpůsobení rychlosti, překračování rychlostních limitů a podobně,“ řekl Zlý. Nehod, kde byl viník pod vlivem alkoholu, se loni stalo 4766, meziročně o 12 více. Zemřelo při nich 34 lidí.

Při sobotní nehodě mezi Holýšovem a Stodem zemřeli po čelním střetu oba řidiči.Při sobotní nehodě mezi Holýšovem a Stodem zemřeli po čelním střetu oba řidičiZdroj: Hasiči Holýšov

Chodců loni při dopravních nehodách zemřelo 74, nejvíce v lednu a v únoru, nejméně v červnu a v červenci. Vyšší počet usmrcených v zimních měsících souvisel podle Zlého se sníženou viditelností.

Ředitel však upozornil, že ve 24 případech z celkového čísla nešlo o typické chodce, ale lidi, kteří například vystoupili z auta na vozovku, leželi na silnici a byli přejeti nebo přebíhali dálnici.

Dramatický nárůst 

Cyklistů zemřelo loni na silnicích 39, řidičů motocyklu 70. „Pokud si porovnáme čísla s předchozím rokem, k dramatickému nárůstu došlo u usmrcených řidičů motocyklu, a to o 12 osob,“ uvedl Zlý. Dopravních nehod s účastí koloběžek se stalo 499, z toho 403 jich bylo řidičem koloběžky zaviněno. Zemřeli čtyři z nich, všichni podle Zlého vlastním zaviněním. Většinu z nehod, 348, zavinili řidiči elektrokoloběžek.

Jak to bylo s nehodami v prvním pololetí:

V Česku zemřelo v prvním pololetí nejvíce cyklistů za posledních sedm let
Tragická bilance. V prvním pololetí zemřelo v Česku nejvíce cyklistů za sedm let

Nejvíce dopravních nehod s následky na životě se stalo v roce 2023 ve Středočeském kraji, kde jich bylo 80. Nejméně takových nehod, konkrétně 15, bylo v Karlovarském kraji.

Naprostou většinu ze všech nehod, téměř 80 tisíc, zavinili řidiči motorových vozidel. Lesní zvěř či domácí zvířata způsobily přes 11 tisíc nehod, řidiči nemotorových vozidel zhruba 3600 nehod. Chodci v roce 2023 podle policie mohli zhruba za tisícovku dopravních nehod.

Tragická nehoda na silnici mezi Pacovem a obcí Jetřichovec na Pelhřimovsku.Tragická nehoda na silnici mezi Pacovem a obcí Jetřichovec na PelhřimovskuZdroj: Policie ČR

Policie na počátku roku informovala o tom, že loni při nehodách zemřelo 462 lidí. Podle Zlého je rozdíl způsoben administrativními pochybeními, kdy byly později zemřelé osoby evidovány jako oběti nehod, v některých původně započítaných případech šlo také o sebevraždy.