Zprovoznění poslední koleje bude v nejbližších dnech, záleží mimo jiné na dodání dílů k poškozené výhybce. Na koleje se dnes postupně vrátil provoz, nefunkční úsek třetí koleje není z pohledu dopravy velkou komplikací, řekl před 18. hodinou mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Provoz spojů do Nymburka, Kolína, Lysé nad Labem a Čelákovic obnovily České dráhy v poledne.

„Od rána se u Poříčan začalo jezdit po první koleji, před polednem byla zprovozněná druhá označovaná jako nultá. U zbývající koleje nyní ještě Správa železnic zpřesňuje rozsah poškození, opravit budou třeba některé pražce a výhybka. Mimo trať je vyproštěná havarovaná lokomotiva. "Bude se rozřezávat na místě,“ uvedl Gavenda. Dodal, že termín už bude v režii dopravce, kterému patří, což je ČD Cargo.

Podle mluvčí Českých drah Vandy Rajnochové ještě zhruba do 13.30 hodin dobíhala náhradní autobusová doprava na některých trasách. „Postupně se to stabilizuje,“ řekla.

Odstranění cisteren i lokomotivy

V noci dělníci s pomocí těžké techniky odstranili z tratě havarované cisterny a nad ránem lokomotivu, následovala oprava koleje. Neprůjezdný železniční koridor způsobil velká zpoždění vlaků na náhradních trasách.

Mluvčí drážních hasičů Miloš Němec celý zásah v Poříčanech zhodnotil jako ne zcela běžnou činnost. „Byly tam poměrně rozsáhlé deformace drážních vozidel. Jedna cisterna se musela naložit na plošinový vůz, absolutně nemohla jet. Lokomotiva zůstala na místě a bude se rozřezávat. Složitá byla akce i z hlediska možností strojů, které se daly použít. Naštěstí přišla nabídka firmy Švestka, která dodala jeřáby,“ shrnul Miloš Němec. „Podle mého názoru se trať podařilo zprovoznit v rekordním čase,“ dodal.

„Chtěla bych všem, kterých se nehoda dotkla, moc poděkovat,“ řekla starostka Poříčan Hana Teršová. Konkrétně děkovala evakuovaným občanům za trpělivost, se kterou snášeli omezení a nedostatek komfortu po dobu, kdy nemohli být doma. Dále členům TJ Sokol za zázemí sokolovny a pomoc při organizaci „evakuačního centra", zaměstnancům obce a dobrovolníkům, kteří v sokolovně pomohli se zajištěním všeho potřebného.

V neposlední řadě pak vyjádřila vděčnost všem zasahujícím složkám IZS za profesionální přístup a koordinaci celé akce. „Jsme nesmírně rádi, že se podařilo nehodu zlikvidovat bez úniku nebezpečných látek. Mimořádná situace pominula a věřte, byla to pro nás dobrá, byť nechtěná zkušenost. Jen doufáme, že ji teď nebudeme zase dlouho potřebovat,“ dodala starostka

Provoz na trati je obnoven zatím s velkým omezením a za snížené rychlosti. Jako první úsekem projely spoje dálkové dopravy ve směru Praha - Kolín. Před polednem obnoví České dráhy provoz na lince S2 Praha - Čelákovice - Lysá nad Labem - Nymburk - Kolín a S22 Praha - Lysá nad Labem - Milovice. Náhradní autobusy XS2 ukončujeme posledními spoji v 10:40 z Prahy a v 11:40 z Lysé, informovala na twitteru Pražská integrovaná doprava.

Vlaky v úseku mohou jet maximální rychlostí 40 kilometrů za hodinu. „Rychlost ale může být podle aktuální provozní situace, například v souvislosti s pracemi v kolejišti, individuálně snížena,“ doplnil mluvčí Správy železnic Jan Nevola.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v úterý odpoledne předpokládal, že se provoz částečně zprovozní už v noci z úterý na středu. Vyprošťování vozů - lokomotivy a dvou cisteren - ale trvalo celou noc. Do úterního večera hasiči přečerpávali z havarovaných cisteren toxický benzen. Rychlíky nyní jezdí odklonem přes Lysou nad Labem, regionální přepravu pomáhají zajistit autobusy, řada spojů má zpoždění, některé byly zrušeny.

Během noci se v Poříčanech podařilo dostat na koleje a odtáhnout obě cisterny. Hasiči už také brzy ráno z profilu trati odstranili převrácenou lokomotivu. Pokračuje se opravami trati.

Nákladní vlak vykolejil v pondělí po 17:00. Lokomotiva skončila na boku a mimo koleje se ocitly i dvě cisterny s toxickým benzenem, který je výbušný a hořlavý. Příčinu havárie vyšetřuje Drážní inspekce, podle níž vlak nedovoleně projel návěstidlo zakazující jízdu. Škoda je podle prvních odhadů čtyři miliony korun, z toho 1,5 milionu na trati a 2,5 milionu na vlaku. Dva lidé, kteří byli ve vlaku, se lehce zranili. Souprava patří dopravci ČD Cargo.

Přečerpávání benzenu 

Hasiči v úterý z cisteren přečerpávali benzen. V noci na úterý bylo odpojeno a převezeno 14 cisteren do Kolína, na místě zůstaly jen dva havarované vozy. V úterý kolem 14:00 skončilo přečerpávání látky z první cisterny, hned následovala příprava a spuštění čerpání z druhé, to skončilo po 20:00. Na místě nyní pracuje těžká technika na odklízení vozů, jsou tam dva kolejové a jeden pásový jeřáb. Přistavené jsou i plošinové vozy, na kterých budou části vlaku přepraveny pryč.

Podle Pistoriusové je kvůli bezpečnosti těžké techniky vypnuté trakční vedení, vlaky nyní nemohou místem projet. „Čas zprovoznění jedné koleje budeme ještě upřesňovat podle postupu prací,“ doplnila.

Na odstranění nehody pracovali kromě drážních hasičů také hasiči ze společnosti Orlen Unipetrol. „Přečerpání je prováděno pomocí čerpadla na nebezpečné látky za současného vyrovnávání tlaku v cisterně pomocí dusíku,“ řekl velitel záchranného hasičského sboru skupiny Orlen Unipetrol Petr Králert. Oba hasičské sbory skupiny zaměstnávají zhruba 70 hasičů. Zásah v Poříčanech ukončili před 20:00, uvedl na twitteru mluvčí firmy Pavel Kaidl.

Situaci na místě monitorují hasiči s pomocí chemické laboratoře. Podle starostky Poříčan Hany Teršové se dnes lidé z 20 rodinných domů v blízkosti místa nehody preventivně evakuovali. V pondělí jich bylo kolem 60, dnes méně, protože byli v práci nebo u známých. Správa železnic před 20:00 na twitteru uvedla, že evakuovaní obyvatelé z okolí se mohou vrátit domů.

Komplikace vznikají i na tratích, po kterých jezdí odkloněné vlaky, řada spojů má zpoždění, některé déle než hodinové. Objízdná trasa přes Lysou nad Labem je přetížená. Po poledni byla zavedena posilová náhradní autobusová doprava z pražského Černého Mostu do Lysé nad Labem. Část dálkových spojů kvůli snížené kapacitě odklonové trati nejede v úsecích Praha hl.n. – Kolín a Praha hl.n. – Nymburk hl.n. a zpět.

„V těchto úsecích je potřeba využít jiné spoje dálkové dopravy a v Kolíně či Nymburce přestoupit,“ uvedla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. Jsou to vlaky linky R9 Vysočina, R10 Hradečan a Krakonoš a R19 Svitava. Regionální spoje na trati Český Brod – Pečky – Kolín a Český Brod – Poříčany – Nymburk nahradily autobusy, uvedly České dráhy na webu. O zpoždění mezinárodních rychlíků informoval i správce slovenské železniční infrastruktury ŽSR.