Takový objev pravděpodobně nečekal. Z tmavého stínu pod zakalenou vodou, který si všiml obyvatel komunity Cape Ray Gordon Blackmore, se vyklubal více než staletý vrak lodi.

Záhadný vrak lodi u kanadského pobřeží:

Zdroj: Youtube

Vraky plavidel přitom nejsou pro obyvatele Cape Ray ničím novým. U ostrova Newfoundland známého jako „Skála“ už v minulosti ztroskotalo kvůli špatnému počasí nebo nepřesné navigaci osm lodí, které teď leží na dně v jeho blízkosti. Nový vrak je ale podle listu The Guardian jedinečný v tom, že nikdo neví, odkud se vzal.

Následky hurikánu

Prezident Shipwreck Preservation Society of Newfoundland and Labrador, tedy společnosti, která se zabývá péčí o vraky v oblasti, Neil Burgess si myslí, že se loď na místo dostala společným působením pobřežní eroze a hurikánu Fiona. Ten oblast zasáhl v roce 2022 a podle portálu CBC na místě zničil přes stovku domů.

Odborník předpokládá, že pokud byla loď do té doby pohřbena v písku na mořském dně, mohl ji hurikán uvolnit. Další bouře, které následovaly, ji pak přiblížily k pobřeží. „Minulý týden vrak nakonec uvolnily velké vlny na oceánu, které ho posunuly ještě blíže,“ uvedl Burgess pro kanadskou národní tiskovou agenturu Canadian Press.

Na dně norského jezera Mjøsa nalezli vědci vrak lodi starý stovky let:

Nejen oceány, ale i velká jezera skrývají na dně vraky lodí. Ilustrační snímek
Zamrzlý v čase. Na dně největšího norského jezera objevili středověký vrak

Vláda v provincii na místo poslala tým odborníků, kteří mají vrak co nejrychleji ohledat a snažit se ho identifikovat. Experti se ale bojí, že by jim práci mohly znemožnit silné vlny, přílivy a odlivy. Příroda by tak zvládla vrak poškodit ještě rychleji než zvědaví turisté. Místní se navíc domnívají, že hrozbou pro loď je i mořský led, jenž se v oblasti nachází.

Záhada okolo původu lodi

Na sociálních sítích se pod fotkami vraku strhla o jeho původu vášnivá debata. Je na nich vidět hromada dřevěných prken a trámů. Burgess uvedl, že na základě dřevěných „hmoždinek“, které se používaly jako hřebíky na dřevěných lodích, lze soudit, že plavidlo pochází z 19. století. Nasvědčují tomu i velké měděné kolíky, které se používaly k upevnění prken trupu.

Vynořený trup lodi měří nejméně 24 metrů, což naznačuje, že plavidlo bylo větší než škuner, neboli typ námořní plachetnice vyvinutý v 18. století. Trup navíc není kompletní, což znamená, že loď byla ještě delší.  „Pokud je trup lodi vyroben z dubu, nebyla navíc postavena v Severní Americe,“ uvedl odborník. Pro místní je nález senzací, o lodi diskutují a procházejí staré záznamy o všech plavidlech, která v oblasti ztroskotala.

Rozestlané postele, nádobí na stolech a v policích, hodiny, housle a kajuty. Podívejte se do potopených lodí, kde se zastavil čas:

Na dně Baltského moře leží desítky tisíc potopených lodí. Vraky jsou většinou velmi dobře zachovalé. Ilustrační snímek
Jak to vypadá uvnitř lodí duchů? Ze záběrů kajut potopených vraků až mrazí

Někteří z obyvatelů Cape Ray doufají, že část vraku bude časem vystavena v muzeu v místním majáku, jenž je kulturní památkou. První maják na místě vznikl již v roce 1871. Měl lodě z celého světa bezpečně provádět Cabotovým průlivem, jež je vstupní branou do zálivu Svatého Vavřince z Atlantského oceánu.

Vzácné vraky

I v minulých letech se badatelům podařilo najít zajímavé a vzácné vraky lodí. Bezesporu mezi ně patří španělská galeona ze 17. století, jež ukrývala neuvěřitelně cenný poklad, například zlaté artefakty nebo plavidlo s unikátními kůlovými sloupky staré stovky let. Vědce potěšil také nález obchodní lodi z jedlového a ořechového dřeva, která ke dnu klesla před dvanácti sty lety. Loď, kterou odborníci našli ve vodách poblíž izraelské vesnice, předtím kotvila na Kypru, v Egyptě a možná i v Turecku.