Míněna je trasa od kruhového objezdu u šumperského hřbitova k rondelu u olomouckého Globusu.

Termín jedenácti let je ale ten nejoptimističtější předpoklad, kdy by mohla být dokončena čtyřproudová silnice mezi Šumperkem a Mohelnicí.

Postavit se musí další úseky, které povedou kolem Bludova, Libivé i Zábřehu a napojí se tak na dokončené rychlostní silnice.

„Přípravu těchto projektů budeme financovat z našeho rozpočtu, prostředků v příštím roce by měl být dostatek," uvedl Ivo Vykydal ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Dálnice Mohelnice – Šumperk, současný stav.

11 let - velmi optimistický odhad

I když ze strany Ředitelství silnic a dálnic padl termín dokončení rychlostní spojnice mez Šumperkem a Mohelnicí v roce 2026, jedná se o nesmělou vizi.

Záležet totiž bude na ministerstvu dopravy, kterým stavbám v republice dá v příštích letech prioritu.

Zelenou již dostal obchvat Bludova, vesnice v současné době trpí velkou dopravní zátěží.

Stavba měla být zahájena v roce 2017 a dokončena o dva roky později.

Podoba budoucí křižovatky mezi Postřelmovem a Bludovem.

Podoba budoucí křižovatky mezi Postřelmovem a Bludovem. Autor: Vizualizace ŘSD

Už teď má zpoždění

Jak ale nyní potvrdil šéf Ředitelství silnic a dálnic Olomouc (ŘSD) Martin Smolka, projekt nabral zpoždění.

A to ještě ani nezačala jeho poměrně problematická fáze, což je výkup pozemků.

„Do konce roku chceme získat uzemní rozhodnutí, pak budeme pokračovat stavebním povolením a začneme vykupovat pozemky. Předpokládám, že nejpozději v roce 2018 zahájíme stavbu s dokončením v roce 2020," uvedl Martin Smolka.

Ředitelství silnic a dálnic zatím neví, s kolika vlastníky parcel bude jednat, zřejmé to bude až z připravovaných podkladů.

„Výkupy nikdy nejsou jednoduché. V současné době jednáme se starosty obcí, které jsou dotčené stavbou, snažíme se už získat informace o vlastnících. Nicméně pokud ještě nemáme stavební dokumentaci, která nám přesně vymezí stavbu, zatím nemůžeme samotné výkupy připravovat," vysvětlil Martin Smolka.

Zároveň dodal, že každá stavba má své odpůrce a s těmi je nutné námitky probrat co nejdříve.

Mohelnice bude mít dva sjezdy
Kromě bludovského obchvatu, který se týká silnice I/44, řeší Ředitelství silnic a dálnic další stavbu a to napojení této silnice v Mohelnici na komunikaci R 35 směrem na Olomouc.

Vedení mohelnické radnice muselo tvrdě bojovat, aby do města z rychlostní komunikace vedly dva sjezdy. To se nakonec podařilo.

„Nyní padlo průlomové rozhodnutí o vybudování sjezdu v jižním prostoru," uvedl šéf olomouckého Ředitelství silnic a dálnic Martin Smolka.

Podle původních plánů měla Mohelnici napojit jen jedna velká mimoúrovňová křižovatka na severu. Stovky kamionů z průmyslové zóny na jihu by tak musely jezdit městem.

Ředitelství silnic a dálnic nakonec ustoupilo a sjezd a nájezd u Horních Krčem směrem na Olomouc zůstane. 

Hrozba vyvlastnění 

Vlastníkům pozemků, kteří nebudou reagovat na výzvy k prodeji od ŘSD, hrozí vyvlastnění.

Neměly by se tak objevit dlouhé průtahy, které by stavbu opět zdržely.

Nový vyvlastňovací zákon, který platí od roku 2013, nejenže zjednodušil systém vyvlastnění, ale také zlevnil cenu pozemků pro stavbu nových silnic a dálnic.

Dříve se za metr čtvereční pozemku pro dálnice a rychlostní komunikace vykupoval za 100 korun, nyní je výkupní cena zhruba čtvrtinová, zpravidla se pohybuje mezi 20 a 40 korunami.

Úsek mezi Šumperkem a Bludovem považuje za velmi důležitý i šumperský starosta Zdeněk Brož.

„Doprava přes Bludovský kopec je ve špičce již neúnosná. Navíc bez kvalitního dopravního napojení není možný rozvoj regionu," konstatoval Zdeněk Brož.