Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dluhoničtí jsou neústupní, chtějí změnu trasy D1

Přerov – Příběh kadeřnice Markéty Regecové, která nechtěla prodat svůj pozemek a málem tak zhatila investici koncernu Philips v Hranicích, před lety obletěl svět. Teď se s podobnou vervou brání obyvatelé místní části Přerova Dluhonic tomu, aby pod jejich okny vedla dálnice. Jejich požadavek na změnu trasy by ale mohl stavbu vytouženého úseku mezi Říkovicemi a Přerovem oddálit o několik let.

4.8.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Tomáš Januszek

Své požadavky shrnuli obyvatelé Dluhonic v dopise, adresovaném vedení města. Co jim vadí? Především to, že jejich připomínky dlouhodobě ignoruje nejen vedení radnice, ale i zástupci Ředitelství silnic a dálnic. Podle Antonína Prachaře, který za město s občany vyjednává, ale nejsou ve hře neúměrné finanční nároky majitelů parcel.

„Ta skupina obyvatel požaduje pouze jediné – změnu vedení trasy dálnice. Takový požadavek ale není reálný, protože trasa je fixovaná územním rozhodnutím z roku 2006," vysvětlil Antonín Prachař s tím, že pokud by stát přistoupil na změnu projektu, stavbu úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem by to výrazně zdrželo.

S ohledem na strategický význam dálnice pro budoucí průmyslovou zónu na letišti v Bochoři a další plánované investice by tedy mohlo být krajní variantou vyvlastnění.

„Pokud by si lidé postavili hlavu, postupoval by stát podle platných zákonů této země. Kvůli několika málo občanům není možné stavbu tak důležité komunikace donekonečna oddalovat," zdůraznil.

Dvacet let nás ignorují, zní z Dluhonic

Obyvatelé Dluhonic ale trvají na svém. Podle jejich mínění se stavba výrazně dotkne života v obci. Dálnici musí ustoupit nejen místní sportoviště, ale i některé objekty. Jenže to není jediný důvod, proč jsou ve svém postoji tak nekompromisní. Mnohem větší roli hraje křivda z minulosti a pocit, že jejich argumenty už dvacet let nechce nikdo slyšet.

„S ohledem na dvacetiletou systematickou ignoraci připomínek obyvatel místní části Dluhonice požadujeme zpracování změny územního plánu místní části Dluhonice," řekl předseda místního výboru Pavel Ježík.

Záměrnou a zbytečnou likvidací části Dluhonic podle jeho slov dojde k nutné náhradní výstavbě občanské vybavenosti, kterou je potřeba detailně dořešit a vybudovat ještě před demolicí stávajících objektů.

„Není dořešena otázka křížení s liniovými stavbami Ředitelství silnic a dálnic a SŽDC, návaznost na stávající dopravní trasy a budoucí napojení všech obydlených lokalit. Pohybujeme se jen v rovinách teoretických řešení, která možná budou, možná ne," tvrdí.

Zásadním požadavkem občanů je ale změna trasy dálnice.

„Předložené podklady pro stavby a výkupy pozemků jsou společensky nepřijatelné a demonstrují jen letité pohrdání Dluhonicemi a jejich obyvateli ze strany veřejné a státní správy," uvádí se ve stanovisku občanů. Nikdo prý také neřeší ochranu obyvatel, jejichž domovy se rázem ocitnou v ochranném pásmu dálnice.

Požadují zpracování územních dokladů

Dluhoničtí proto požadují zpracování územně plánovacích dokladů, které budou řešit sídelní útvar této místní části do podrobných detailů i s umístěním náhradní výstavby za likvidované objekty, přístupovými komunikacemi, návrhem inženýrských sítí a napojením na stávající sítě, promítnutím těchto vlivů do katastrálních map a předložení jednotlivých stupňů přípravy občanům ke schválení.

„To, co zde probíhalo za poslední čtvrtstoletí v resortu územního plánování, bylo jen úřední vnucení zvrácených budovatelských myšlenek bez ohledu na občanská práva občanů Dluhonic a bez ohledu na jejich letité zásadní připomínky a požadavky," míní občané.

Co nabízí město?

Město se snaží občanům Dluhonic vyjít vstříc a nabízí jim spolupráci.

„Problém je v tom, že lidé dvacet let vědí, že kolem jejich domů povede dálnice a mají pocit, že se jich nikdo neptal na jejich názor. Rádi by posunuli trasu padesát metrů dál od obce, jedna usedlost se ale musí zbořit a trasa povede i přes místní hřiště," řekl náměstek přerovského primátora Pavel Košutek (ANO).

Z posledního jednání s občany vyplynulo, že se obávají výrazného zhoršení životních podmínek – zejména hluku a prašnosti.

„Minulý týden jsme jednali se zástupci Státního fondu dopravní infrastruktury o tom, jestli by bylo možné zainvestovat cyklostezku z Dluhonic do Předmostí a navazující cyklopodjezd," zmínil. Město chce zajistit také náhradu za hřiště, o něž by obec kvůli dálnici přišla.

Přípravné práce na úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem jsou v plném proudu.

„Díky kontaktnímu centru se zvyšuje procento uzavřených smluv. Například v katastrálním území Říkovic je už vykoupeno sto procent pozemků," informoval Antonín Prachař.

Úsek dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem je posledním, který zbývá dokončit. Pro Přerov by znamenal výrazné zlepšení dopravní situace, ale také snížení prašnosti, se kterou se město potýká. Stavba navazujícího úseku mezi Lipníkem a Přerovem začala letos v červenci. Úsek mezi Hulínem a Říkovicemi byl zprovozněn v roce 2011.

Autor: Petra Poláková-Uvírová

4.8.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Předseda Strany zelených Matěj Stropnický.
5

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předvolební debata Deníku: (zleva) Vít Rakušan, Markéta Pekarová-Adamová, Ivan Bartoš
12 51

VIDEO: Neváhali ani vteřinu. Politici měli ohledně vlády s Babišem jasný názor

AKTUALIZOVÁNO

Babiš obvinil ČSSD z korupce, Zaorálek ho nazval parazitem i dravcem

V předvolebním souboji lídrů hnutí ANO a ČSSD Andreje Babiše a Lubomíra Zaorálka v televizi Nova se dosavadní koaliční partneři proti sobě ostře vymezili. Vzájemně se napadali, kdo má máslo na hlavě například v otázce nízkých mezd či boje s korupcí.

VIDEO: Okamura nabídl pomoc Šlechtové. Vysloužil si polibek

Čtvrteční superdebata Deníku se nenesla jen ve vážném duchu. Do koalice by strany přítomných deseti zástupců nešly, ale lidsky se prý mají rádi.

Mladí se derou vpřed. Nový Zéland bude mít zřejmě nejmladší premiérku

Nový Zéland bude mít zřejmě nejmladší premiérku ve své historii. Po koaličních jednáních, která se táhnou již téměř měsíc, se vítězné strany voleb konečně dohodly. 37letá Jacinda Ardenová, v pořadí třetí a nejmladší žena ve vedení ostrovní země, dnes oznámila, že bude sestavovat vládu. Mladí lidé, kteří nedosáhli 40 let se ve vrcholové politice objevují čím dál častěji.

Video veřejného znásilnění z Konga kolovalo na sítích. Bojuje se ženskými těly

Sedmiminutové video, ukazující nahou ženu, která je znásilněna, zmlácena a nakonec sťata před plným náměstím v jednom z měst v Demokratické republice Kongo (DRK) kolovalo na sociálních sítích několik měsíců, než bylo oficiálně staženo na apel televize France 24. Jak píše server CNN, tato znásilnění zapadají do širšího příběhu, který se datuje do 19. století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení