Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kamiony šetří za mýtné a ničí silnice v obcích. Účinné řešení je v nedohlednu

Přerovsko - Řada obcí na Přerovsku má silnice v dezolátním stavu a jejich obyvatele trápí hluk a prach. Příčina? Projíždí jimi denně desítky kamionů, které šetří za mýtné. Zřejmě nejvíce jich jezdí přes Nové Dvory, Radslavice, Sušice, Grymov či Kozlovice. Stejný problém řeší i Pavlovice u Přerova, Tučín nebo Želatovice.

27.6.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Zdeněk Traxler

Krátce po zavedení mýtného vzrostl provoz v Sušicích u Přerova o zhruba třicet procent. V obci je poničená silnice a chodníky jsou díky agresivní jízdě nákladních aut v katastrofál­ním stavu.

„Trápí nás hlavně kamiony, které jezdí z kamenolomu Podhůra. Situace se u nás zlepšila v horní částí obce, kde kraj zainventoval do průpichu, ale kritický úsek je stále v místě, kterému se říká Za uličkou, ve kterém od časného rána jezdí nákladní auta z lomu. Kamiony si zde také zkracují cestu na Lipník, čímž ušetří na mýtném," uvedl místostarosta Sušic Václav Jemelík.

Podle něj nedávno v obci projížděly i obrovské stroje vážící několik desítek tun. „Zcela zničily dvě kanálové mříže. Jako obec se tomuto nemůžeme moc bránit. Jedním z důvodů je fakt, že silnice patří kraji," dodal.

V letním období se začíná více stavět. I to je důvod větší intenzity nákladní dopravy na silnicích v obcích. Řidiči kamionů si na cestě k cíli hledají tu nejkratší trasu, která je pro ně nejvýhodnější.

„Obcí jezdí mnoho kamionů především v obdobích, kdy se v okolí něco buduje. Nejvíce jich tu projelo, když se navážel materiál na dálnici u Lipníka nebo teď kvůli obchvatu mezi obcemi Domaželice a Čechy. Silnice tak máme v katastrofálním stavu," řekl starosta Radslavic Stanislav Jemelík s tím, že řešením by bylo svézt dopravu kamionů na silnice první třídy, které jsou k tomu uzpůsobené.

„Samotné omezení rychlosti o moc nesníží hluk, prašnost a vibrace, které poškozují nemovitosti. Jsem zvědavý, jak se situace ohledně mýtného vyvine a zda se bude v budoucnu platit i na silnicích druhé a třetí třídy. Pro firmy je to zatím otázka kalkulace. Jezdí cestou, která se jim vyplatí," dodal.

Užší silnice i plošné mýtné

Zastupitelstvo poté získávalo dotace a loni vybudovalo dva přechody na vjezdu do obce ze silnice I/47. Dopravní proud rozdělily ostrůvky a před následnou zatáčkou se tak zúžila cesta, což přispělo ke zpomalení nájezdu a průjezdu kamionů.

Rovněž byla provedena pokládka asfaltového koberce, což snížilo otřesy, a obec ve spolupráci s Olomouckým krajem zajistila protihluková opatření. 

„S ohledem na velký počet kamionů projíždějících obcí a opakující se „skoronehody" mezi kamiony, cyklisty a chodci, podporujeme omezení dopravy na nákladní vozidla do 7,5 tuny a plánujeme instalaci další bezpečnostních prvků na komunikaci," vyjádřil se starosta Prosenic Otakar Dokoupil.

Způsobů, jak se mohou obce bránit kolonám kamionů je více. Snad všechny jsou ale obtížně realizovatelné.

„První možností je zavedení zákazových značek omezujících vjezd kamionů nad určitou tonáž. U tohoto kroku ale záleží, zda to bude dostatečně kontrolovat policie. Další variantou je postavení obchvatů či rozšíření chodníků a prostorové zúžení komunikací v obci. V horizontu několika let by se teoreticky mohlo také zavést plošné mýtné na všech silnicích," uzavřel dopravní specialista Aleš Kuták z organizace Dopravní federace, jež chce prosadit moderní koncepci dopravy a přispět ke zdravému a bezpečnému životu lidí.

Autor: Tomáš Krejčiřík

27.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Sebastian Kurz
4

V Rakousku složí slib nová vláda, povede ji Kurz

Jeroným Tejc
5 10

Tejc bude politickým náměstkem ministra Pelikána

Formanova zdravice po 50 letech a heroinoví Makedonci: nejlepší videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 16. až 17. prosince 2017.

EU nám chce zakázat spálené jídlo. Souhlasíte?

Na otázku Deníku odpověděl Jan Maryška, redaktor dTestu, a Marie Nejedlá, vedoucí Centra podpory veřejného zdraví při Státním zdravotním ústavu.  

Zdravotních sester je málo, trápí je přesčasy

Fakultní nemocnice Hradec Králové nemá dostatek zdravotních sester. Problém odnášejí sestry, které v nemocnici pracují. Stěžují si hlavně na přesčasy, které jsou na hranici jejich možností. Za svou práci přitom nedostávají adekvátní odměnu.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT