Město Hranice přitom s několik měsíců trvající odstávkou frekventované ulice v podstatě nemělo co dočinění.

„Společnost Vodovody a kanalizace Přerov chtěla provést rekonstrukci kanalizací na Skalní ulici, které však měly vést jinudy. Bohužel se nedomluvili s některými majiteli pozemků, tudíž musely výkopové práce protnout ulici Komenského. Když plánujeme rekonstrukci, vždy se první ptáme plynařů nebo vodařů, jestli tam neplánují také kopat, aby se oprava nedělala zbytečně. V tomto případě však plánovat dopředu nešlo," vysvětluje mluvčí radnice Petr Bakovský.

Katastrofa, kravál, prach

Komenského se totiž opravovala již před několika lety díky evropským dotacím, místní obyvatelé museli nedávno snášet také rekonstrukci koryta Ludiny.

„Byla to katastrofa, kravál, prach. Už několikátý rok se tady kope. Vadí nám to," stěžuje si paní Jarmila, která bydlí přímo u cesty. Rozkopaná ulice však byla přes léto obtíží především pro motoristy a místní firmy. „Objížďka omezovala nás i naše zákazníky. Pocítili jsme to hlavně na chodu obchodu, přes léto byly tržby mnohem nižší. Zákazníci měli problém sem dojet, třeba včera se k nám nedalo dostat vůbec," postesknul si Petr Cahlík ze stavebnin Stami.Nová vozovka v Komenského ulici v Hranicích

Oprava kanalizací nakonec trvala déle, než se předpokládalo.

„Podmínkou města bylo, že od září tudy musí projet autobusy. To sice vodohospodáři splnili, ale pravdou je že to byl tankodrom. Jediné pozitivum na tom může být, že projíždějící auta terén po výkopech zhutnily, a tak by se nemělo stát, že se po zalití asfaltem udělá na silnici prohlubeň," dodává Bakovský.

Jezero díky retardérům

Věčným terčem kritiky je také řada obtloustlých retardérů, které projíždějící řidiče už několik let nadzvedávají ze sedadel. „Mám u cesty provozovnu i dům, retardér před domem zadržoval dešťovou vodu a všechnu nám ji posílal pod vratama na dvůr, tam jsme mívali doslova jezero," popisuje Štěpán Varga.

Město i kvůli negativním reakcím nechalo zpomalovací prahy při současné rekonstrukci upravit.

„Retardéry jsou stále pod zámkem dotací, tudíž je nyní nemůžeme přestavět. Zmírnili jsme však strmé nájezdy a u krajů retardérů zvětšili mezeru na odtok vody, tak aby se před nimi nehromadila," poukazuje na odstranění nejpalčivějších nedostatků vedoucí odboru dopravy Zdeněk Kolomazník.

„Myslím si, že pro bezpečnost jsou retardéry skvělé. Auta by tu bez nich jezdili mnohem rychleji. Lidé si na opravy Komenského ulice stěžují, ale já oceňuji, že se o ni město stará," říká paní Havranová z firmy Krok.

Retenční nádrž, parkoviště a oprava Skalní

Na opravu kanalizací navazuje také stavba retenční nádrže v místě parkoviště naproti stavebninám.

„Stavbu zajišťuje také společnost Vodovody a kanalizace Přerov. Ta si nechala zpracovat studii městské kanalizace, z níž bylo zjištěno zbytečné zatěžování čističky odpadních vod v Hranicích. Zadržovací nádrž bude sbírat dešťovou vodu, která tak nepoteče s odpadem zbytečně do čističky. Další nádrže by měly vzniknout u Račího potoka, u splavu nebo na Šromoťáku." vysvětluje Jana Juhaňáková z odboru životního prostředí.

Pokud zastupitelé odsouhlasí financování, měla by příští rok projít obnovou také ulice Skalní.

„Začne se od stavebnin nahoru, vzniknou tam nové chodníky i povrch silnice. Nad retenční nádrží se také obnoví parkoviště, které tak bude mít lepší povrch než dosud. Město teď čeká pouze na to, až vodohospodáři dokopou kanalizace, potom může rekonstrukce začít," popisuje Zdeněk Kolomazník. (vrb)

Autor: Vít Vrbka