V úterý brzy ráno začala příprava nakládání šesti rozměrných tahačů, které k večeru v konvoji vyjely na Vysočinu.

Vezly největší československý dopravní letoun L-610 kunovické výroby, Iljušin Il-14 a bitevní vrtulník MI-24.

„Jsou to sice tři kousky, ale dohromady zaberou šest kamionů. Jen křídlo z dopravního letadla má 26 metrů. Vezeme je na speciálních tahačích, které jsou extrémně nízké a dají se roztáhnout až na čtyřicet metrů," vysvětlil vedoucí muzea Zdeněk Svobodník.

Náklad se dal do pohybu k večeru. Musel vyjet ještě za světla, protože kvůli výšce stroje L-610 přesahující pět metrů bylo nutné zvedat dráty vysokého napětí.

Nyní jsou už letouny na místě spolu s těmi přivezenými dříve a je potřeba je rychle zase smontovat.

V novém prostoru chce muzeum otevřít už v sobotu.

„Bude to hodně práce, ale nedá se nic dělat, nechceme přijít o sezonu. Budou se dělat finální montáže deseti letadel. Jinak už máme zprovozněné umývárny, záchody," řekl Zdeněk Svobodník, že na fanoušky letectví jsou připraveni.

Ve hře byly i Hlubočky 

Otevřením vyvrcholí několik měsíců trvající demontáže a vystěhovávání hangárů u neředínského letiště, které muselo muzeum po loni potvrzené výpovědi z městského nájmu vyklidit.

„S přípravou transportu jsme začali až nějakou dobu potom. Stále se totiž nevědělo, jestli se najde vhodný prostor poblíž, jestli zůstaneme. Dokonce už jsme se stěhovali do areálu Skřípově u Konice, ale pak jsme se odjinud dozvěděli, že místo pár dní předtím prodali někomu jinému. V Hlubočkách byla zase vysoká cena," vyjmenoval manažer muzea některé zvažované lokality.

Nakonec se zkusili domluvit v Koněšíně na Třebíčsku, kde většinový majitel sbírky tráví volný čas.

S obcí se jim podařilo dohodnout na využití bývalé radarové stanice.

Zastupitelé dlouhodobý pronájem takzvané Radarky schválili v polovině května.

Výpověď kvůli špatným hangárům

Letecké muzeum Olomouc vzniklo v roce 2009, v Neředíně si vyjednalo korunový nájem.

Ještě za minulého vedení města dostala expozice kvůli špatnému technickému stavu hangárů výpověď a nová radnice ji potvrdila.

„Nedošlo k žádným zásadním změnám ve vztahu k bezpečnosti jednotlivých budov. Původní rozhodnutí jsme zpět nevzali," sdělil loni primátor Antonín Staněk (ČSSD) s tím, že město provozovatelům kromě symbolického nájemného také usnadnilo přístup k žádostem o evropské dotace. Žádné ale nezískali.

Ucházet se o ně opět chtějí nadšenci do letectví na novém místě. Zůstává i cena vstupného s 50 korunami za dospělého.

„Nadále jsme kontaktní muzeum. Návštěvníci si mohou sáhnout na techniku i se podívat dovnitř. Navíc máme v provozu dlouho připravovaný letecký simulátor MIG-21, takže si mohou zalézat," uvedl Zdeněk Svobodník.

Z Olomouce je to do Koněšína zhruba hodinu a čtvrt jízdy autem.

Nejsilnější sezona: 10 tisíc návštěvníků

Dosud nejsilnější sezonu mělo muzeum v roce 2012, kdy jeho provozovatelé napočítali deset tisíc návštěvníků. Věří, že se na zájem podaří navázat.

„Jsou tam prostory, obec je nakloněná, na Vysočině navíc technických památek moc není. Zajímavostí u nás je také třeba to, že máme bitevní vrtulník MI-24, které v modernizované podobě slouží v Náměšti nad Oslavou, tedy v těsné blízkosti radarové základny, kde muzeum vzniklo," dodal Svobodník.

Do budoucna se pokusí získat do sbírky jedno ze dvou letadel TU-154, která jsou nyní vystavená v Kunovicích, kam je prodal za symbolickou částku.

Zda to bude Naganský expres nebo Prezidentský dostavník se podle něj uvidí.