Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Letiště v Bochoři zůstane zachováno

Přerov – Letišti v Bochoři s mnohaletou tradicí, kde působila až do konce roku 2013 vrtulníková základna, nehrozí zbourání. Vláda na svém jednání v pondělí rozhodla o variantě strategické průmyslové zóny se zachováním letiště. Ministr obrany Martin Stropnický (ANO) už na své nedávné návštěvě v Bochoři uvedl, že by byla demolice plochy s unikátní přistávací dráhou nenahraditelnou ztrátou.

11.4.2016 AKTUALIZOVÁNO 11.4.2016
SDÍLEJ:

Letiště v BochořiFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Ministerstvo průmyslu a obchodu zpracovalo dvě varianty strategické průmyslové zóny v Bochoři – první počítala s využitím plochy o celkové rozloze 535 hektarů a demolicí veškeré letištní infrastruktury, druhá s rozdělením zóny na severní a jižní a zachováním letiště.

„Ministři na jednání vlády odsouhlasili materiál ministerstva průmyslu a obchodu o rozvoji strategické průmyslové zóny Přerov-Bochoř. Lokalita bude rozdělena do dvou samostatných průmyslových zón a provoz letiště zůstane zachován," uvedl mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu František Kotrba.

V Olomouckém kraji tak vznikne nová průmyslová zóna, která bude mít dvě části. Letištní dráha bude rozdělovat území na samostatné plochy o maximální rozloze 220 hektarů a 117 hektarů.

„Strategická průmyslová zóna s letištěm bude atraktivní zvláště pro investory, podnikající v oboru leteckého průmyslu. Agentura CzechInvest zónu již v současné době nabízí zájemcům. Jednání probíhají s několika investory, z nichž pro jednoho je přítomnost letiště zcela zásadní," konstatoval ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

Dvě zóny - Sever a Jih

V rámci rozdělení pozemků je možné provést přípravu pouze jedné plochy či postupného rozvoje zájmové lokality s tím, že jižní část bude sloužit primárně pro letecký průmysl a severní bude nabízet i jiné využití.

Práce na realizaci strategické průmyslové zóny by měly začít koncem roku 2017 a dokončeny mají být na sklonku roku 2018. Do srpna 2016 předloží ministerstvo ve spolupráci s agenturou CzechInvest materiál k realizaci Strategické průmyslové zóny včetně zdrojů financování a zapojení jednotlivých ministerstev v procesu její přípravy.

Pro variantu se zachováním letiště se na své nedávné návštěvě v Bochoři vyslovil i ministr obrany Martin Stropnický (ANO).

„Zničit plochu, která má svou obrovskou hodnotu – a dnes i bezpečnostní a strategickou, protože je to nejvýchodnější letiště v republice tohoto rozsahu, by bylo nemoudré. Armáda ho dnes využívá jako své záložní letiště a konají se zde cvičení, kterých byly jen loni desítky," řekl.

Předpokládané náklady na vybudování strategické průmyslové zóny bez letiště by podle materiálu ministerstva průmyslu a obchodu činily 959,5 milionů korun, s letištěm pak 805,5 milionů korun. Zvítězila tedy levnější varianta.

„Varianta s letištěm rozdělí území na dvě samostatné lokality – „Sever" o rozloze 220 hektarů a „Jih" se 117 hektary. Severní část bude sloužit pro běžné využití, jižní plocha má být určena především pro investory z oboru leteckého průmyslu.

Výhodou varianty je i to, že kromě podpory ministerstva obrany ji schvaluje i vedení obce Bochoř.

Dopravní napojení dálnice s letištěm v provozu

Dopravní napojení dálnice s letištěm v provozu

Zdroj: Centropojekt

Proti variantě s letištěm nakonec nemá výhrady ani město Přerov, které původně prosazovalo variantu velké strategické průmyslové zóny typu Darwin.

„Je to správné, moudré a logické rozhodnutí vlády, které v kombinaci s urychlenou dostavbou dálnice vytvoří předpoklad nejen pro rozvoj Přerova, ale celého regionu," komentoval rozhodnutí vlády přerovský primátor Vladimír Puchalský (SpP).

Podle ministerstva průmyslu a obchodu je možné zahájit realizaci v severní části zóny velmi rychle.

„Není nutné čekat na dokončení pyrotechnického průzkumu a ani na případnou sanaci ekologické zátěže, tak jako na jihu zóny," uvádí se v materiálech ministerstva.

V loňském roce byly v areálu zdemolovány staré úkryty letecké techniky, což investorům umožní nabídnout ucelenější plochy pro výstavbu jejich zařízení a výrobních hal. Do demolice starých objektů už se investovalo zhruba 430 milionů korun.

Pro úspěšnost strategické průmyslové zóny je důležité, jak rychle se podaří vyřešit napojení na dálnici D1. Stavba úseku mezi Lipníkem a Přerovem už se rozběhla a na ni pak naváže poslední část z Říkovic do Přerova.

Autor: Petra Poláková-Uvírová

11.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zástupci Pirátů sledují výsledky sněmovních voleb, Ivan Bartoš. 21. 10. 2017
5 25

Lídr Pirátů Bartoš: S ANO žádná koalice nebude

Volby 2017 - štáb ČSSD v Lidovém domě - Milan Chovanec, Lubomír Zaorálek a Bohuslav Sobotka.
14 15

Volební lídr ČSSD Zaorálek: Voliče nám vzalo ANO i Piráti

V českých volbách prohrála celá země, zní ze zahraničí

České parlamentní volby zaznamenala mnohá světová média. Přinášíme vám výběr z jejich ohlasů.

ANO jasně vyhrálo volby. Babiš chce silnou a stabilní vládu

Vítěz voleb Andrej Babiš na prvním setkání s novináři uvedl, že bude jednat s všemi stranami, které se dostaly do sněmovny. "Na prvním místě je zvolení předsedy sněmovny a dalších orgánů, teprve pak budeme mluvit o vládě. Chtěl bych ale, aby byla funkční co nejdříve a byla stabilní," uvedl šéf hnutí ANO.

Prezidentské kandidáty překvapil velký pád ČSSD. Obavy mají u SPD

Některé uchazeče o Pražský hrad překvapil výrazný propad sociální demokracie, úspěch hnutí ANO očekávali. Řekli to v reakci na výsledek sněmovních voleb.

Koalici by měli utvořit ANO a ODS, říká politolog Charvát

/ROZHOVOR/ Jak výsledky ovlivní podobu dolní komory Parlamentu ČR? Deník se ptal politologa Jana Charváta z Karlovy univerzity. „Možnější variantu vidím tichou podporu menšinové vlády ANO ze strany ODS,“ řekl Charvát Deníku. Politolog rovněž zmínil úlohu Václav Klause mladšího (ODS), který získal víc preferenčních hlasů než předseda ODS Petr Fiala.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení