Největší zaměstnavatel na Hanušovicku se dostal do finančních potíží poté, co mu kontrakt vypověděl klíčový odběratel. Většina pracovníků zůstávala doma na šedesáti procentech platu. Bezmála pět stovek lidí napjatě očekávalo patnáctý březen, kdy jim měla na účty přijít únorová výplata. Nepřišla.

„Děti se mě ptají: Mami, kdy půjdeš nakoupit? Nejsem jim schopna odpovědět kdy, protože mi ZKL nevyplatilo mzdu. Co máme dětem říct?" ptala se jedna z pracovnic, která v pondělí 21. března dorazila spolu s dalšími sto dvaceti kolegy do závodu na Zábřežské ulici.

Od 14 hodin zde jednali vedoucí představitelé firmy. Pracovníci od nich chtěli slyšet informace o své budoucnosti v podniku a vyplacení dlužné mzdy.

V 15 hodin před zaměstnance předstoupil předseda představenstva firmy ZKL Hanušovice Jiří Prášil starší. Oznámil, že na právě skončeném jednání s odbory firma předložila žádost o schválení hromadné výpovědi zaměstnanců.

„Čtvrtého března nám největší odběratel, podniky Volkswagen, vypověděl všechny kontrakty. Protože společnost nemá dostatečné zdroje, aby udržela vaše pracovní poměry, museli jsme přijmout toto opatření," řekl shromážděným lidem.

ČTĚTE TAKÉ: Takový konec jsme nečekali, říkají lidé z hanušovického ZKL

Výplata kompenzací

O kompenzaci nevyplacených mezd za únor a březen budou moci zaměstnanci žádat úřad práce.

„Jsme připraveni ve lhůtě třiceti dnů s úřadem práce vše projednat a vytvořit takové podmínky, aby výplata kompenzací začala probíhat hned od 22. dubna," dodal. Úřad práce by měl lidem dát i zákonné odstupné.

Aby mohl úřad pracovníkům peníze vyplatit, musí firma spadnout do insolvence. Insolvenční návrh na soud společnost podá příští týden.

ZKL je v regionu Hanušovicka klíčový zaměstnavatel.

„Jezdili sem lidé z širokého okolí: ze Zábřežska, z Šumperku, Králík i z Jeseníku," řekl předseda odborové organizace podniku Roman Foltýn.

Závažné důsledky

Propouštění bude podle něj mít závažné důsledky.

„Situace bude hodně náročná, co se týká dojíždění lidí do nové práce a situace jednotlivých rodin. Bude mít asi i širší dopad. Například na obchodníky, kteří jsou závislí na lidech, kteří u nich nakupují," doplnil Roman Foltýn.

Závod nebude zcela mrtvý. Pracovat by v něm mělo zůstat šedesát až sto lidí. Ti budou zajišťovat výrobu pro dodavatele, který firmě zůstal.

O propouštěné pracovníky už projevila zájem společnost Montix, která podniká v automobilovém průmyslu. V Mohelnici má závod pro lisování a pokovení plastových dílců.

„Mohu tuto informaci potvrdit. Máme v současnosti několik desítek volných pracovních míst v dělnických profesích, ale sháníme i kvalitáře nebo projektové inženýry," potvrdil ředitel mohelnického závodu firmy Montix Luboš Hlaváček.

Problém by neměl být ani s dojížděním za prací. „Už dnes poskytujeme podnikovou dopravu zaměstnancům, které vozíme do Mohelnice z Polska. Pokud by o to byl zájem i u pracovníků z Hanušovic a okolí, je možné to zajistit," doplnil Luboš Hlaváček.