Po „papírové" stránce je šestisetmilionová investice připravená, stát na ni má i peníze. Ředitelství silnic a dálnic čeká na rozhodnutí ministerského sboru. Pak bude moci vyhlásit veřejnou soutěž na firmu, která osmikilometrový úsek komunikace opraví.

„Silnice z Loučné na Sedlo je rozbitá už roky. V poslední době na některých místech kolem ní káceli dřevorubci stromy, jinak se tu ale nic neděje. Už aby ji opravili," přeje si řidič Radek Kováč, který přes Červenohorské sedlo jezdí.

Osud rekonstrukce nyní závisí na tom, kdy ministr dopravy schválí takzvané odůvodnění veřejné zakázky na opravu silnice. Teprve potom může Ředitelství silnic a dálnic vypsat veřejnou soutěž na firmu, která se prací ujme.

„Pokud materiál ministr dopravy schválí, očekáváme jeho předložení na jednání vlády v nejbližší době," sdělil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Ředitelství silnic a dálnic již před rokem na akci získalo stavební povolení. V rozpočtu má i potřebné peníze. „Z naší strany je všechno připravené. Jakmile vláda materiál projedná, okamžitě vyhlašujeme veřejnou soutěž," řekl šéf olomoucké správy Ředitelství silnic a dálnic Martin Smolka.

Rekonstrukci cesty na jižní straně Červenohorského sedla stát připravuje více než deset let. Naváže na opravu severní části, která se uskutečnila v letech 2007 a 2008.

Rekonstruovaná část začíná v Koutech nad Desnou před mostem u odbočky na Dlouhé Stráně a končí na hranici okresu Jeseník. Podle dosavadních předpokladů práce bez daně z přidané hodnoty vyjdou na více než šest set milionů korun.

Kvůli stavbě budou muset silničáři hlavní spojnici okresu Jeseník s vnitrozemím uzavřít. Průjezdná bude v zimním období. Řidiči budou muset uzavřený úsek objíždět přes Hanušovice a Lipovou-lázně.

Loni v listopadu se na internetu objevila petice, která požaduje pod Červenohorským sedlem vybudování tunelu. Doposud ji podepsalo bezmála pět tisíc lidí.

Tvůrce petice František Pavlů uvádí, že díky šest kilometrů dlouhému tunelu by se zkrátila jízdní doba do Jeseníku. Výstavba a následná existence tunelu by rovněž přispěla ke snížení nezaměstnanosti.

„Lepší dopravní dostupnost by do jesenického regionu mohla přilákat více investorů, které komplikovaná dopravní situace odrazuje od výstavby nových průmyslových objektů," stojí v textu petice.

Tunel však pravděpodobně zůstane dlouhé roky pouhou vizí. Není zařazen ani do strategických plánů ministerstva dopravy. „V horizontu dalších let vidím přípravu takového projektu jako nereálnou," poznamenal loni v listopadu Martin Smolka.