Soutěž hodnotí dopravní řešení zaměřená na zvyšování bezpečnosti provozu, zkvalitňování veřejného prostoru a optimální uspořádání dopravy. Cílem soutěže je zviditelnit a odměnit kvalitní dopravní řešení, která se mohou stát inspirací pro ostatní města a obce.

Ve středu 21. června na cyklostezku u Lupěného dorazila hodnotící komise a neskrývala spokojenost. „Propojení cyklostezky s naučnou stezkou a historií zdejší železniční tratě je výborná myšlenka," řekl Ondřej Lukáš z Nadace Partnerství.

„Cyklistika tak vlastně propaguje železnici a naopak. Navzájem se tím podporují dva druhy udržitelné dopravy," doplnil Petr Pokorný z Centra dopravního výzkumu, které je partnerem akce.

Cyklostezka vyrostla na místě bývalé železniční tratě klikatící se údolím Moravské Sázavy. Po kolejích zde vlaky přestaly jezdit po více než sto padesáti letech, když se budoval železniční koridor a stavbaři trať díky dvěma tunelům napřímili.

S myšlenkou přeměnit trať na stezku pro cyklisty přišel tehdejší starosta Zábřeha Petr Fabián, který chtěl nádherné údolí více zviditelnit pro turisty a zároveň zachovat jako památku na dlouhou historii železniční dopravy.

Od té doby uplynulo deset let, kdy město vyjednávalo se Správou železniční dopravní cesty. „Musely se nejprve vyřešit majetkové vztahy. Cyklostezka byla postavená v roce 2011 za přispění Státního fondu dopravní infrastruktury a Olomouckého kraje. O rok později k ní přibyla i naučná stezka, která připomíná historii železnice v údolí Moravské Sázavy," vysvětlila Kateřina Krejčí z odboru rozvoje a územního plánování zábřežské radnice.

Letos na začátku cyklostezky u Lupěného přibyl železniční skanzen, kterému vévodí parní lokomotiva řady 317, historická mechanická návěstidla a ruční závory.

Přestože oficiálně je stezka určená jen pro cyklisty, hojně ji využívají také in-line bruslaři a chodci. „Slouží také občanům Hněvkova pro každodenní dojíždění do zaměstnání. Díky cyklostezce se vyhnou nepříjemnému stoupání na kopec Hejnice. Hlavní využití má ale pro turisty, propojuje vlastně tři naučné stezky," připomněla Kateřina Krejčí.

Žádný konflikt mezi cyklisty a bruslaři či chodci zatím město řešit nemuselo.

Komisaře zajímaly i tři mosty, po nichž cyklostezka vede. Jde o původní objekty, které vznikly při stavbě dráhy v polovině devatenáctého století. Jejich rekonstrukce byla také finančně nejnáročnější částí stavby.

„Zajímá nás, jak si architekti a projektanti poradili s adaptací tělesa dráhy na cyklostezku. Mosty jsou vždy nejnáročnější součástí cyklostezek," sdělil Petr Pokorný.

Odborná komise posuzuje čtyři kritéria – kvalitu provedení, estetické hledisko, přínos pro obyvatele a inovativnost a kreativitu při technickém řešení.

Letos je do soutěže Cesty městy přihlášeno třiapadesát projektů z celé České republiky. Slavnostní vyhlášení výsledků se uskuteční v polovině září na konferenci s dopravní tematikou v Pardubicích. První tři ocenění získají finanční odměnu. Odborná komise může také udělit čestná uznání, která mají ocenit práci a snahu zastupitelů.