Stavba, jež přijde zhruba na čtvrt miliardy korun, by výrazně ulehčila dopravě v centru. Už teď jsou totiž silnice při každé větší opravě zasekané kolonami aut. Přerov jako jedno z mála měst v republice stále nemá obchvat a zbudování úseku dálnice D1 z Říkovic do Přerova se oddaluje kvůli nedostatku financí na výkupy pozemků. Posledním termínem zahájení, který ministerstvo dopravy potvrdilo, je rok 2014.

Silnice v centru? Nezáviděníhodná raritaDoprava v Přerově. Ilustrační foto

Radní v textu memoranda žádají Ředitelství silnic a dálnic, aby společně s krajem řešilo neúnosnou dopravní situaci Přerova.

„V porovnání s ostatními městy obdobného významu a dopravního zatížení v kraji vykazujeme jednoznačně nejhorší stav silniční sítě," vysvětlil přerovský primátor Jiří Lajtoch (ČSSD).

Podle jeho slov nebyla dosud ve městě realizována žádná větší stavba, která by přispěla k dopravnímu odlehčení centra.

„Vedení silnice I/55 v kontaktu s historickým jádrem je nezáviděníhodnou raritou a tento neutěšený stav vyžaduje okamžité řešení," řekl.

Špatná průjezdnost Přerovem netrápí jen místní občany, ale je velkou překážkou i pro obyvatele z okolních regionů, kteří městem projíždějí.

Trasa vnitřního průtahu městem, který má pomoci odvést dopravu z centraMAPOVÉ PODKLADY VPRAVO: Trasa vnitřního průtahu městem, který má pomoci odvést dopravu z centra

Konkrétní kroky k urychlení stavby

Memorandum navrhuje konkrétní kroky, jak stavbu vnitřního průtahu co nejvíce urychlit. Město se v něm zavazuje, že zajistí zpracování dokumentace a stavební povolení a převede bezúplatně pozemky, které už byly za tímto účelem odkoupeny.

„Už jsme investovali například do výkupu pozemků či demolice budov a další finance do záměru ještě vložíme. Počítáme s tím, že do průtahu dáme ze svých zdrojů zhruba 36 milionů korun," upřesnil primátor.

Olomoucký kraj by měl podle návrhu memoranda zajistit na vlastní náklady výkupy zbývajících nemovitostí a pozemků. Podle předběžných odhadů by se mělo jednat o částku zhruba 51 milionů 650 tisíc korun. Ředitelství silnic a dálnic má pak realizovat vlastní stavbu za bezmála 160 milionů.

Stavba vnitřního průtahu výrazně přispěje ke snížení hustoty dopravy v centru. Je navíc nutná pro převedení městské a regionální dopravy a po dokončení dálnice D1 i tranzitní ve směru sever-jih.

Další jednání

Zatímco vedení přerovské radnice už memorandum odsouhlasilo, představitelé Olomouckého kraje a Ředitelství silnic a dálnic ČR budou o podpoře záměru teprve jednat.

„V současné době pokračujeme na přípravě stavby mimoúrovňového křížení v Předmostí, která je součástí vnitřního průtahu městem. Dobrou zprávou je, že už byly přiděleny prostředky na výkupy pozemků a udělen souhlas k zahájení výkupů," nastínil Martin Smolka z olomouckého Ředitelství silnic a dálnic.