Od původního záměru vybudovat zde protáhlou elipsu muselo město ustoupit. Projekt nesplňoval hlukové limity, proti byli i vlastníci přilehlých nemovitostí.
„Nedovedu si to dost dobře představit, už tak musím kvůli hluku zavírat kolem osmé ráno a třetí hodiny odpoledne, kdy je největší provoz, okna v obýváku," popsala Jiřina Ohlídalová, jedna z místních obyvatelek.
Změnu naopak vítají řidiči. „Projíždím tudy do práce směrem na výpadovku na Brno. Nikde jinde nestojím tak dlouho, jako na Poděbradově. Už ať je tu rondel," řekla řidička Alena Kluková.
Původní variantu v podobě protáhlé elipsy zkomplikovaly negativní protihlukové zkoušky. „Kvůli nadměrné hlukové zátěži jsme museli původní variantu přepracovat a rondel zkrátit," vysvětlil náměstek primátora Zdeněk Fišer.
Proti prodloužené elipse byli i zástupci společnosti E.ON, která má na Poděbradově náměstí kanceláře.
„Namítali, že by jim komunikace překážela při vjezdu do jejich sídla," vysvětlil Fišer.
Město si tedy nechalo zpracovat novou projektovou dokumentaci, která počítá i s výstavbou protihlukových stěn na obou stranách rondelu.
„Hluková studie vyšla dobře. Dosáhneme výše hluku, jakou požadují normy," potvrdil prostějovský radní Zdeněk Peichl, který je předsedou dopravní komise.
Ke snížení hluku na komunikacích se používá i tzv. tichý asfalt. Ten by však v tomto případě nepomohl.
„Hluk zde nevzniká od pneumatik, ale od motorů projíždějících aut. Tichý asfalt pomáhá na dálnicích a rychlostních silních, kde jezdí auta vyšší rychlostí, ve městě by měl minimální efekt," vysvětlil Zdeněk Peichl.
Kolony stojí celý den
Stavbu rondelu by však mohly zkomplikovat přeložky inženýrských sítí, které vedou pod komunikací.
„Správa silnic Olomouckého kraje přišla s požadavkem na úpravy inženýrských sítí. Týká se to především přeložek telefonu a kanalizace kvůli šachtám," potvrdil předseda dopravní komise.
„Některé požadavky na přeložky jsou zbytečné, některým se však nevyhneme. Největším problémem by byly přeložky hloubkové kanalizace. Silničáři požadují, aby ve vozovce nebyly poklopy. Je to ale zbytečná a nákladná investice v řádech několika milionů korun," vysvětlil Zdeněk Fišer.
Práce na inženýrských sítích by vyšly zhruba na 15 milionů korun.
„To je neúměrně vysoká cena. Jednáme proto s krajem, který je vlastníkem komunikace, o dalším postupu. Zhruba do týdne by nám měli projektanti poslat k přeložkám podklady," dodal Zdeněk Peichl.
Se stavbou rondelu by radní chtěli začít během příštího roku. Komunikace patří kraji.
„Jedná se o lokalitu, kde stojí kolony aut v podstatě celý den, i mimo dopravní špičku. Automobily často stojí až u křižovatky u lázní," souhlasila náměstkyně primátora Alena Rašková.
Projekt za desítky milionů korun financuje město společně s krajem. Stavba křižovatky by měla stát dvacet až třicet milionů korun. Náklady na realizaci rondelu zaplatí Olomoucký kraj, vypracování projektové dokumentace jde z městské kasy.