Radní vsadili na jistotu a nízkou cenu – kontrakt ve středu podepíšou se „staronovým přepravcem" – společností Dopravní a logistická. Její nízkopodlažní autobusy brázdí ulice města už několik let.
Výběrové řízení na nového dopravce se už loni zadrhlo – na město se totiž sesypaly námitky některých uchazečů proti podmínkám zadávacího řízení – ozvaly se například firmy z Prahy, ze Vsetína či Frýdku Místku.
Tyto komplikace způsobily, že se prodloužila lhůta pro podání nabídek.
Do soutěže se nakonec přihlásily dvě firmy – kromě stávajícího přepravce společnosti Dopravní a logistická také ČSAD Havířov.
Co rozhodlo pro staronového provozovatele MHD? Jednoznačně cena.
Přestože se původně mluvilo o objemu zakázky za zhruba 250 milion korun, firma přišla s částkou 136,8 milionů.
„Smlouvu uzavřeme tento týden ve středu, a to na desetileté období od 1. dubna 2014 do 31. března 2024," informoval přerovský primátor Jiří Lajtoch (ČSSD). Ani podepsání tak významného kontraktu se ale neobešlo bez průtahů.
„Soutěž byla vyhodnocena v závěru roku 2013 a smlouva se měla podepsat počátkem letošního roku. Nebyly ale předloženy veškeré dokumenty – mimo jiné dokument o bankovní záruce," konstatoval primátor.
Firma navíc předložila dodatek smlouvy, kterým chtěla upravit původní dohodu. Radní to ale odmítli – změna formulace by totiž podle úředníků znamenala riziko navýšení zakázky o zhruba 110 milionů korun.
„Konzultovali jsme to s právním oddělením a konstatovali, že by mohlo dojít k porušení zákona o zadávání veřejných zakázek a mohli bychom být sankcionováni. Proto jsme tento dodatek neschválili," řekl primátor.
Přestože rada schválení dodatku odmítla, podepsání smlouvy s vítězným dodavatelem už dnes nic nebrání.
„Cena za provozování MHD v Přerově má činit u Dopravní a logistické 137 milionů korun, druhý v pořadí – ČSAD Havířov přišel s částkou 189 milionů. Rozdíl těchto dvou cen je tedy 52 milionů," vysvětlil přerovský primátor, proč uspěl stávající přepravce.
Nic jiného nám nezbylo
„Zákon o zadávání veřejných zakázek je takový, jaký je, a rozhoduje nejnižší cena. Dovedete si představit, že byste se ptali, proč jsme dali zakázku druhému v pořadí, který byl o 50 milionů dražší? Nám nic jiného ani nezbývá," doplnil také náměstek primátora Josef Kulíšek (ODS).
Dopravní a logistická společnost Přerov je dceřinou firmou Slovenské autobusové dopravy Trnava, která v Přerově provozovala městskou hromadnou dopravu od roku 2009.
Městu ale v roce 2011 nečekaně vypověděla smlouvu, protože jako zahraniční dopravce nesměla ze zákona tuto službu provozovat. Firma za to dostala i pokutu.
Provozování MHD v Přerově poté na provizorní dva roky převzala dceřiná společnost Dopravní a logistická – dnešní vítěz tendru.