Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sokolník Pavel Palacký: Můj raroh Buk je na mě vázán jako na životního partnera

Dřevohostice /ROZHOVOR/ – Kromě toho, že sokolníci odchovávají a učí dravce lovu, zabezpečují například biologickou ochranu letišť. Ta je důležitá pro zajištění letového provozu a bezpečnosti pilotů a cestujících. Nejen o této činnosti se Přerovský a hranický deník bavil s druhým profesionálním sokolníkem v České republice, čtyřiapadesátiletým Pavlem Palackým z Dřevohostic.

26.8.2012
SDÍLEJ:

Profesionální sokolník Pavel Palacký se svým rarohem Bukem na fotografii z roku 1990Foto: Archiv sokolníka

Jak dlouho provádíte na Bochořském letišti biologickou ochranu?

Působím na letišti od roku 1983. Vznik této metody se datuje k 80. letům minulého století. První profesionálním sokolníkem, kterým se tímto zabýval, se stal Petr Shäfer. Do dnešních let nebylo překonáno tehdejší zabezpečení letišť. Dříve jsme si sami pro tyto potřeby odchovávali dravce, protože to bylo levnější než je nakupovat. Spolu s řidičem objíždíme dokola letiště a postupně pomocí dravců vytlačujeme ptáky z nejbližšího okolí, zhruba pět kilometrů od letištní dráhy, aby nedošlo k nějakému neštěstí.

U jakých ptáků hrozí, že vlétnou do motorů letadel a mohli by způsobit havárii?Profesionální sokolník Pavel Palacký se svým rarohem Bukem, který má už úctyhodných 24 let

Jedná se hlavně o havrany, racky a holuby, tedy o ptáky, kteří létají v hejnech. U holubů je problém, že se vracejí na místa, i přesto, že na nich došlo k úmrtí. To se pak řeší domluvou se zemědělci, kteří vysadí atraktivní plodinu tam, kde nám holubi nevadí. Na letišti bývají samozřejmě také vlaštovky, skřivani, vrabčáci či straky. Kvůli nim se však musí udělat jiná opatření, například posekat tráva, aby se tam nezdržoval hmyz, který třeba vlaštovky hojně vyhledávají.

Jak může malý pták zapříčinit pád letadla?

V motorech letadel jsou ultrazvukem vrtané malé dírečky. Ty, když se ucpou, tak se při vysokých otáčkách může motor roztavit. V případě, že by do motorů vletělo celé hejno ptáků pak hrozí i zřícení letadla. Podobný případ se udál před pár lety, když pilot Boeingu musel nouzově přistát v Hudsonově zálivu, poté co vletěl do hejna racků.

Na jakých typech letišť se tato biologická ochrana provádí v současnosti?

Dnes se dělá pouze na vojenských funkčních letištích a na civilním v Praze na Kbelích. Jmenovitě v Přerově, Čáslavi, Náměšti, pak v Pardubicích, Mošnově a Brně. A občas také na malých soukromých letištích.

Letiště se chrání denně?

Ano, tady v Bochoři pracujeme ve čtyřech lidech na dvanáctihodinové směny. Dravci ale nevydrží létat tak dlouho, takže se používají i signální pistole. Většinou vydrží ve vzduchu pět minut až maximálně hodinu. Záleží, jak je dravec vychovaný a jakou má vazbu na člověka. Můj raroh velký, kterému říkám Buk, je na mě vázán jako na svého životního partnera a to se stává málokdy. Starám se o něj už čtyřiadvacet roků, takže v přepočtu na lidská léta může mít už takových sto deset let.

Hrozbou ale nejsou jen ptáci?

Letadlo může přijít do kontaktu také se zajícem nebo srnkou. Motory u některých letadel jsou nízko a třeba zajíc může vyskočit, když je vystrašený, až do metrové výšky. Na tyto zvířata se proto také využívají dravci.

Jaké dravé ptáky odchováváte?

Máme jestřáby, sokoly stěhovavé a dovezli jsme rarohy velké. Také vlastním jedno káně harrisovo. Dravci se většinou zalétají a pak se vrátí do chovu. Ty se mi začaly dařit po čtyřech letech. Za osm roků mi můj pár rarohů přivedl na svět na dvacet mladých.

Dravci se používají také pro ochranu historických památek nebo vinic před hejny špačků?

U vinic se tato ochrana dělá, ale je nákladná. Je však prokázáno, že může uspořit až sedmdesát procent výdělků vinařů. Pokud se ale nedělá plošně, tak se špačci přemisťují na sady v okolí, kterým to způsobí ještě větší škody. Co se týče ochrany historických památek, tak ta též není moc výhodná. Devět z deseti dravců odletí do teplých krajů a málokdy se vrátí. Musí se jich vypouštět tedy i kolem dvacítky a to po několik let.

Autor: Tomáš Krejčiřík

26.8.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vladimír Říha, Pražská strojírna

Exředitel Pražské strojírny bral 10 let plat na neplatnou smlouvu

Christian Lindner, šéf FDP
18

Opoziční smlouva v Německu? Sociální demokraté uvažují o CDU

AUTOMIX.CZ

Tesla každou minutu prodělá 170 tisíc korun. A někteří už věští datum konce

Zakladatel Tesly Elon Musk je sice vizionář se snahou zachránit planetu, ale podle některých není právě ukázkovým prototypem schopného byznysmena. Myslí si to přinejmenším Bob Lutz, který má v automobilovém průmyslu desítky let zkušeností.

Ano bude předsedat sedmi výborům. Demokratický blok čtyřem

Podle dohody sněmovních stran bude mít hnutí ANO předsedy sedmi výborů, Demokratický blok tvořený ODS, KDU-ČSL, TOP 09 a STAN čtyř výborů. Po dvou výborech povedou Piráti, SPD a KSČM, předsednictví v jednom získá ČSSD. O obsazení komisí budou strany podle šéfa komunistického poslaneckého klubu Pavla Kováčika znovu jednat příští týden ve středu.

AKTUALIZUJEME

Stahují se nad vrahem z roku 1997 mračna? Jeho obětí byla dvacetiletá Lucie

Na první pohled zoufalý pokus, ve skutečnosti geniální tah. I takto se dá zhodnotit krok moravskoslezské policie, která ve čtvrtek svolala krátkou tiskovou besedu k případu vraždy z roku 1997. Tehdy 14. prosince neznámý pachatel uškrtil v Ostravě dvacetiletou dívku – Lucii V. Policisté se domnívají, že někdo jméno vraha může znát. 

Odejde z Moravského krasu? Rys Kryštof se poohlíží po samici

Rys Kryštof možná odejde z Moravského krasu. Obávají se toho zoologové, kteří šelmu dlouhodobě sledují. „Blíží se zima, což je u rysů období říje. Samci si hledají partnerku. V Krasu ale žádná samice není. Může se ji proto vypravit hledat,“ vysvětlil zoolog z Mendelovy univerzity v Brně Martin Duľa.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT