Kolem rozestavěné Galerie Šantovka je již vidět připravený pás, kudy povedou koleje, spolu s chodníkem a cyklostezkou.
„V příštích měsících se vybrané sdružení firem pustí do náročných úprav v místě křížení třídy Svobody, ulice 17. listopadu a ulice Polské, a následně v ulicích Velkomoravské a Rooseveltově, a do výstavby nových komunikací včetně kolejového svršku," sdělila mluvčí radnice Radka Štědrá.
Násep a pláň pro komunikace mezi Galerií Šantovka a Velkomoravskou ulicí vznikly již před koncem roku.
„Na této sanované pláni se začne budovat jak samotné tramvajové těleso, tak nové konstrukční vrstvy komunikací, chodníků a cyklostezky," uvedl za zhotovitele Alexander Freml ze společnosti Firesta.
Staveniště tramvajové trati kolem rozestavěné Galerie Šantovka. Foto: DENÍK/Veronika Kolesárová
Stožáry budou mezi kolejemi
Vedle obchodní galerie, kde trať překonává asi dvousetmetrový úsek po střeše garáží, bude na pryžový podklad položena nejprve železobetonová deska a na ni pak opět štěrkové lože a pražce s kolejemi.
„Zajímavostí úseku u obchodní galerie je fakt, že zde budou stožáry s trolejemi a osvětlením ukotveny uprostřed mezi kolejemi a ty tak budou o něco dále od sebe než na zbytku trati, kde sloupy povedou podél obou stran," uvedl projektant Luděk Šťastný.
Trať bude u galerie chráněna betonovými a kamennými zídkami kvůli větší bezpečnosti.
Staveniště tramvajové trati kolem rozestavěné Galerie Šantovka. Foto: DENÍK/Veronika Kolesárová
Švýcaři dají méně peněz, stavba zlevnila
Cena této etapy, tedy výstavba kolejiště a souvisejících prvků, bude 194,6 milionu korun bez DPH.
„Je to o sto milionů korun méně, než předpokládaly původní odhady. První, již dokončená etapa vyšla rovněž levněji, než zněla rozpočtová cena, konkrétně na 76,5 milionu korun bez daně. Celkové náklady na stavbu trati by se tedy měly pohybovat okolo 326 milionů korun včetně DPH," uvedl Michal Folta, mediální zástupce projektu tramvajové trati.
Na kontrolu staveniště dorazili v pátek i zástupci Švýcarska, které Olomouci zaplatí převážnou část ceny za tramvajové spojení centra města s jižními sídlišti. Do Olomouce přijeli vedoucí Švýcarské kanceláře pro implementaci Programu švýcarsko-české spolupráce Anton Hagen a programový manažer Státní kanceláře pro hospodářské záležitosti švýcarského ministerstva financí Patrick Läderach.
Původně měla dotace od švýcarské strany činit 225 milionů korun. Vzhledem ke snížení reálných nákladů se poníží i dotace, a to na zhruba 165 milionů korun.
Nová tramvajová trať bude hotová za 159 dní. Zhotovitelem stavby je sdružení firem Firesta – Fišer, IDS Inženýrské a dopravní stavby Olomouc a Dopravní stavby Brno.
O dalším průběhu stavby a souvisejících dopravním omezeních vás budeme na webu Olomouckého deníku aktuálně informovat.