Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tunel by Jesenicko nespasil, říká šéf hospodářské komory Bořivoj Minář

Jeseník – Dlouho očekávaná rekonstrukce silnice první třídy z Koutů nad Desnou na Červenohorské sedlo začne již v září. Rozbitou vozovku táhnoucí se v horských serpentinách, která je terčem kritiky mnoha motoristů, nahradí silnice s novým povrchem. Doprava se mírně zrychlí i díky předjížděcím pruhům. Půlmiliardová investice, kterou na opravu úseku o délce téměř osmi kilometrů vynaloží Ředitelství silnic a dálnic, má i stinnou stránku. Oprava totiž přinese značná dopravní omezení.

14.7.2014
SDÍLEJ:

Bořivoj Minář. Foto: OHK Jeseník

Silnice bude po dva roky neprůjezdná, vždy od jara do podzimu. Na otázky Deníku odpovídal šéf Krajské hospodářské komory a jesenický podnikatel Bořivoj Minář.

Plánovaná rekonstrukce silnice z Koutů nad Desnou na Červenohorské sedlo bude znamenat dvouletou uzavírku této komunikace. Jak toto omezení vnímají podnikatelé na Jesenicku?
Podnikatelé jsou včas informováni a zařídí se podle situace.  Pokud oprava probíhá v době normální sjízdnosti okolních silnic, nic zásadního se neděje. Důležité je, jak se o omezeních informuje veřejnost, zejména turisté. Je třeba se poučit z minulých chyb a zdůraznit, že v zimě jede vše normálně bez omezení včetně provozu rekreačních zařízení na Sedle.

Jesenicko sužuje poměrně vysoká nezaměstnanost, mohla by se v souvislosti s opravou situace změnit? To znamená, zda  by v rámci subdodavatelských prací mohly z „koláče ukrojit" i firmy z Jesenicka?
Není vyloučeno, že se podaří místním podnikatelům dostat nějaké subdodávky na této zakázce. Možná však mají trochu větší šanci firmy ze Šumperska. Zásadní vliv na nezaměstnanost na Jesenicku  tedy v souvislosti s realizací této zakázky nepředpokládám.

Jaké jsou zkušenosti místních firem z minulé etapy rekonstrukce v letech 2006 - 2008, kdy se spravovala jesenická strana? Znamenalo to pro ně, především z hlediska logistiky, velká omezení?
Díky tehdejšímu tlaku Hospodářské komory se podařilo vyjednat, že se opravovalo v létě a na zimu byl průjezd přes Červenohorské sedlo vždy  obnoven. V souvislosti s tehdejší opravou se v předstihu vyspravila i objížďková silnice 369 přes Hanušovice. O zásadní omezení se tudíž nejednalo. Výjimkou zřejmě byl rekreační resort na Červenohorském sedle, který byl uzavřením silnice poškozen, návštěvnost klesla  dost zásadně v létě i v zimě.

Kdysi byla ve hře možnost, že by šumperskou a jesenickou stranu mohl propojit tunel, projekt ale zkrachoval. Myslíte si, že pokud by se tunel postavil, stalo by se Jesenicko pro investory atraktivnější? Například i pro ty z polské strany?
Mnoho lidí neví, že výstavba tunelu by znamenala i zavedení mýtného pro osobní i nákladní auta. Byli bychom jediným místem v České republice, kde se platí mýto. To není dvakrát velká pobídka pro investory ani pro turisty. Z veřejných zdrojů se zde v poslední době mnoho lákadel nevybudovalo. Většinu zlepšení dělají konkrétní osoby a podnikatelé. Priessnitzovy léčebné lázně jsou zářným případem lákadla do regionu. Mnoho takových nabídek  však region nenabízí. Levná pracovní síla již dnes velkou konkurenční výhodou dnes není. Tunel by to stěží spasil.

Původně Ředitelství silnic a dálnic plánovalo, že silnici uzavře na celé dva roky, po tlaku podnikatelů v cestovním ruchu přistoupilo na to, že silnice přes Sedlo bude v zimě průjezdná. Je to podle Vás dobré řešení?
I na přípravě této akci krajské vedení Ředitelství silnic a dálnic předvedlo, že to neumí nebo že mu na podnikatelích v regionu vůbec nezáleží. Opět se nám pod hloupými záminkami pokoušeli vnutit názor, že je třeba z důvodu opravy zcela zavřít jedinou silnici první třídy do regionu.  Hospodářská komora spolu s dalšími podnikateli musela vyvinout značný tlak, aby se dosáhlo alespoň toho, že se bude stavět obdobně jako v případě severní strany, v létě zavřeno a v zimě otevřeno. Dlouhodobě zastávám názor, že by se ŘSD mělo starat jen o dálnice s krátkými výjezdy. Ostatní silnice by si měly spravovat regionální vlády, kraje. Ty mají podstatně větší přehled a pochopení pro podnikatele.

Autor: Hana Kubová

14.7.2014
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vladimír Říha, Pražská strojírna

Exředitel Pražské strojírny bral 10 let plat na neplatnou smlouvu

Christian Lindner, šéf FDP
18

Opoziční smlouva v Německu? Sociální demokraté uvažují o CDU

AUTOMIX.CZ

Tesla každou minutu prodělá 170 tisíc korun. A někteří už věští datum konce

Zakladatel Tesly Elon Musk je sice vizionář se snahou zachránit planetu, ale podle některých není právě ukázkovým prototypem schopného byznysmena. Myslí si to přinejmenším Bob Lutz, který má v automobilovém průmyslu desítky let zkušeností.

Ano bude předsedat sedmi výborům. Demokratický blok čtyřem

Podle dohody sněmovních stran bude mít hnutí ANO předsedy sedmi výborů, Demokratický blok tvořený ODS, KDU-ČSL, TOP 09 a STAN čtyř výborů. Po dvou výborech povedou Piráti, SPD a KSČM, předsednictví v jednom získá ČSSD. O obsazení komisí budou strany podle šéfa komunistického poslaneckého klubu Pavla Kováčika znovu jednat příští týden ve středu.

AKTUALIZUJEME

Stahují se nad vrahem z roku 1997 mračna? Jeho obětí byla dvacetiletá Lucie

Na první pohled zoufalý pokus, ve skutečnosti geniální tah. I takto se dá zhodnotit krok moravskoslezské policie, která ve čtvrtek svolala krátkou tiskovou besedu k případu vraždy z roku 1997. Tehdy 14. prosince neznámý pachatel uškrtil v Ostravě dvacetiletou dívku – Lucii V. Policisté se domnívají, že někdo jméno vraha může znát. 

Odejde z Moravského krasu? Rys Kryštof se poohlíží po samici

Rys Kryštof možná odejde z Moravského krasu. Obávají se toho zoologové, kteří šelmu dlouhodobě sledují. „Blíží se zima, což je u rysů období říje. Samci si hledají partnerku. V Krasu ale žádná samice není. Může se ji proto vypravit hledat,“ vysvětlil zoolog z Mendelovy univerzity v Brně Martin Duľa.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT