Většina z oslovených řidičů se shodla na tom, že proměna, křižovatky je přínosná a hodnotí ji kladně. Na druhou stranu také přiznali, že nejsou zvyklí na nové uspořádání a dopravní značení.

„Jela jsem dnes přes kruhový objezd poprvé a strašně mě zarazilo nové značení. Kdo se pozorně dívá, tak je to pro něj určitě lepší. Já jsem bohužel asi pár značek přehlédla a měla jsem problém se správně zařadit," poznamenala Eva Fričarová z Mohelnice, která zrovna skládala na parkovišti nedalekého nákupního areálu tašky se zbožím do kufru auta.

Také další oslovený motorista musel na poslední chvíli hledat správný směr.

„Prostě jsem si nevšiml, do kterého pruhu se mám zařadit. Tak jsem musel trošku improvizovat. Je to jen otázka času, než si na to zvykneme," řekl Petr Samek a spěchal pro nákupní vozík.

Hlavními změnami na rondelu je úprava jízdních pruhů. Původní jeden ve směru od Olomouce se rozšířil na dva, přičemž pravý slouží jako přímý na Mohelnici a Hradec Králové, levým se pak auta dostanou buď k nákupní zóně nebo na tangentu vedoucí na Ostravu či Brno.

Obdobná změna nastala v opačném směru od Mohelnice. Pravý pruh vede přímo na Ostravu a Brno, levým se jezdí do Globusu a do Olomouce.

Upravený rondel u olomouckého Globusu

Upravený rondel u Globusu. Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Zadní najetí

Novinkou je nové velkoplošné svislé a vodorovné značení či další naváděcí prvky. Přesto zde během několika dnů od zprovoznění křižovatky došlo k několika ne příliš vážným dopravním nehodám.

Upravený rondel u olomouckého Globusu„Ke střetům vozidel tam teď často dochází kvůli takzvanému zadnímu najetí, nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly a také proto, že se řidiči zamyslí nad novým značením a pak se nedostatečně věnují samotnému řízení," uvedla olomoucká policejní mluvčí Marta Vlachová.

Policisté zatím řidičům nesprávnou jízdu tolerují, žádné pokuty ještě nerozdali.

„Provádíme běžný dohled v rámci výkonu služby, speciální hlídky tam v těchto dnech neposíláme. Nové značení je dostatečně výrazné, navíc je v místě snížená rychlost. Běžnému řidiči pro bezpečné projetí kruhovým objezdem úplně stačí, když bude sledovat značení a pojede přesně podle něj. Včas a bezpečně ho to navede do jeho jízdního pruhu," vyzdvihla Marta Vlachová.

Jízda "po paměti" se nevyplácí

Kolony v odpoledních hodinách a problémy v Pražské ulici vznikají podle ní hlavně proto, že většina řidičů v místě stále jezdí „po paměti" a nové značení nesleduje.

„Motoristé například nerespektují ani na vozovce umístěné retardéry a přejíždějí přímo po nich do jiného pruhu. To už ale není až na krátký úsek mezi příjezdem od Brna a výjezdem na Olomouc, možné," upozornila Vlachová s tím, že určitě potrvá několik týdnů, než si řidiči z regionu na průjezd nově značeným rondelem zvyknou.

„Podobná situace byla v minulosti také na okružní křižovatce u obchodního centra ve Vsisku. Po pár týdnech se tam ale řidiči ´naučili´ jezdit a provoz je tam plynulý, což bylo také původním záměrem pro úpravy rondelu u Globusu," dodala Vlachová.

Podle slov ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které za stavební zásah zaplatí 15,5 milionů korun, nešlo vyřešit pouze napojení od takzvané západní tangenty, tedy ze směru od Brna a Ostravy.

„Bohužel zde může přinést nápravu pouze dokončení obchvatu," uvedl Martin Smolka, ředitel krajské správy ŘSD.