Z lázní do lázní. Historické stroje vyrazily na cestu regionem
Prostějovsko - Už desátý ročník si v sobotu připsalo rallye historických vozidel s názvem Z lázní do lázní. Závod, ve kterém nerozhoduje maximální, ale průměrná rychlost aut a motocyklů, se i tentokrát konal na lázeňské trase Skalka – Slatinice. V Čechách pod Kosířem si pak udělaly historické stroje, z nichž většina byla starší padesáti let a jejich posádky, přestávku.
V rámci ní se v místním parku uspořádala, stejně jako v minulých letech, přehlídka starých korábů silnic. Nechyběly prvorepublikové vozy či velorex, k vidění byly desítky historických motorek. Zastoupena byla také prostějovská značka aut Wikov, která zanikla ve třicátých letech. Nejstarší motorka byla z roku 1926, nejstarší historický vůz pak byl Ford z roku 1929.
O účast v závodě byl nemalý zájem, někteří řidiči se přihlašovali až na poslední chvíli a počet závodníků se tak zvolna rozrůstal i těsně před zahájením rallye.
„Na stole máme ještě asi patnáct přihlášek. Většinou majitele motorek, kteří počkali, jaké bude počasí," sdělil hlavní pořadatel závodu Martin Klos z Hanáckého auto-moto veterán klubu v Prostějově.
„Myslím si, že zájem je stejný jako loni, hlavně u účastníků, kteří jsou zvyklí na tuto akci jezdit. Ti se přihlašují po internetu, nováčci a motorky spíše na místě," dodal.
Větší část programu se však uskuteční ve Slatinicích. Závěr závodu v lázeňské obci zpestří kapela Swing visitors nebo divácká soutěž o nejlepší historické vozidlo. Samotný závěr dne historických aut pak bude věnovaný vyhlášení výsledků v jízdě pravidelnosti pro dvě kategorie: motocykly a auta.
O přízeň diváků či vítězství v závodě může usilovat také Miroslav Kerner, který na akci nepatří k nováčkům.
„Byl jsem tady asi před pěti lety, ale celkově jsem tady už potřetí," řekl majitel Fordu 850 z roku 1969, po té, co dostal od chlapce v kroji uvítací občerstvení. Pro posádky vozů i návštěvníky bylo připraveno také několik stánků s pitím či jídlem, děti si mohli pochutnat na cukrové vatě. Třeba při sezení v padesátiletém traktoru.
Kromě tradičních částí programu se však každý rok přidá i nějaká novinka. Letos mělo jít o technickou, o čtečky, u kterých si hlavní pořadatel Martin Klos sliboval, že usnadní závodníkům i pořadatelům organizaci akce. Jeho přání se však příliš nesplnilo.
„Čtečky jsou, ale na startu nějak přestaly fungovat, startovali jsme tak normálně podle hodin. Nebylo by to ale s nimi špatné," okomentoval technické problémy a zároveň pochválil nápad organizátorů Miroslav Kerner.
Autor: Michal Sobecký