Společnost Regionální letiště Přerov se ale nevzdává a věří v životaschopnost záměru.

„Evropská komise s ohledem na ekonomickou situaci ve světě tento záměr přehodnotila,“ shrnula mluvčí Úřadu Regionální rady Renata Škrobálková.

Komisaři vzali v potaz, že stávající kapacita regionálních letišť stačí a vznik dalšího by byl neefektivní – finanční injekci získala letiště v Ostravě a v Brně.

„Dotace ve výši 450 milionů korun bude rozdělena na rekonstrukci silnic druhých a třetích tříd a cyklostezky,“ upřesnila.

Tuto informaci potvrdil i náměstek olomouckého hejtmana Pavel Horák (KDU-ČSL).

„Finanční prostředky, které byly rezervovány pro potřebu budování Regionálního letiště Přerov v Regionálním operačním programu, musí být vyčerpány do roku 2014. Bylo rozhodnuto, že budou přesunuty na dva typy využití – rekonstrukce, případně obchvaty silnic druhých a třetích tříd, nebo výstavbu cyklostezek, tedy podporu nemotorové dopravy,“ upřesnil Horák.

Varianta postupné rekonstrukce

Podle něj se bude o dalších záměrech přerovského letiště a jeho civilním využití dále jednat.

„Je zajímavé nejen díky své strategické poloze v rámci Moravy, ale i parametry,“ řekl.

Projekt Regionálního letiště v Přerově bude i přes pesimistické prognózy dál pokračovat.

„Myslím si, že bude možná i lepší, když vyroste pozvolna. Máme připravenou variantu postupné rekonstrukce v řádech milionů korun a chceme představenstvo přesvědčit, abychom šli cestou postupné opravy. Stejná situace je třeba v Českých Budějovicích,“ uvedl ředitel Regionálního letiště Přerov Petr Polášek s tím, že se letos počítá s investicí zhruba 25 milionů korun.

Budoucnost vojenské letiště? Zatím jen mlha

Budoucnost vojenského letiště v Bochoři je stále nejistá. Přestože ministr obrany Alexandr Vondra (ODS) na své poslední návštěvě Přerova neuvedl, zda mu hrozí zánik, tento scénář je ve hře už několik měsíců. Přerovská vrtulníková základna je jednou z těch, která armádě spolyká miliony.

„Kdyby neexistovala iniciativa na zbudování civilního letiště, je možné, že to vojenské by bylo už dávno zavřené,“ míní Polášek.

Ministerstvo obrany zatím neřeklo jasné „ne“.

„Hledáme způsob budoucího využití letiště a snažíme se v tom být nápomocni. Musíme z důvodu financí optimalizovat počty základen, ale věřím, že se podaří najít nějaký model, který zajistí funkčnost areálu i v budoucnosti,“ řekl na své lednové návštěvě Přerova ministr obrany Vondra.

Nesmyslnost projektu vylučovala dotaci

Že bude projekt Regionálního letiště dál pokračovat, o tom je přesvědčen náměstek přerovského primátora Michal Zácha (ODS).

„Podle mého jej lze provozovat i bez evropské dotace. Je životaschopné a dá se provozovat jako malé regionální letiště. Každopádně zachovat jej je pro nás v mnoha ohledech důležité. Stojí na strategicky výhodném místě a v případě živelných pohrom může lidem z regionu přinést nedocenitelnou pomoc. Navíc zaměstnává stovky odborníků, kteří by tak přišli o práci,“ konstatoval.

Přerovská opozice ale věc vidí trochu jinak.

„Do letiště se celkově investovalo zhruba 100 milionů korun a tato investice bude pravděpodobně ztracena. Nesmyslnost ekonomického záměru v podstatě vylučovala reálnost dotace,“ tvrdí předseda krajských VV a člen koalice Společně pro Přerov Jiří Kohout.