Deník na žádost občanů postižených obcí zjišťoval, zda v souvislosti s plánovanou prosincovou celostátní změnou jízdních řádů nastane zlepšení. Nic tomu ale nenasvědčuje. Dopravu na této trati objednává Zlínský kraj, který změnu neplánuje. Dopolední spoj, který tudy před třemi lety jezdil, prý téměř nikdo nevyužíval. Obdobná situace a chybějící spojení je i v opačném směru z Hranic do Valašského Meziříčí.

České dráhy nabízejí svým zákazníkům podle přepravních podmínek kompenzaci za ujetý přípoj, pokud v daném směru v následujících dvou hodinách nejede jiný vlak.

„Jedná se ale o ztrátu posledního přípoje v daném dni. Opatření se nevztahuje na denní dobu," vysvětlil tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Zatímco u posledního večerního přípoje by v krajním případě měl cestující nárok na přepravu taxíkem, přes den je až pětihodinové čekání na příští vlak nevyhnutelné.

„Osobní vlaky čekají zpravidla na zpožděný přípoj nejdéle deset minut," podotkl drážní mluvčí.

Mezinárodní trať z Hranic vedoucí přes Valašsko na Slovensko se tak stává republikovým unikátem. Zatímco ji využívají každé dvě hodiny mezistátní expresy z Prahy do Žiliny, přeprava zastávkovými osobními vlaky zde nefunguje o víkendovém dopoledni žádná. V pracovní dny je mezera mezi vlaky čtyřhodinová. Z hlediska osobních vlaků to vypadá, jako by šlo o nejposlednější horskou lokálku.

Objednávka vlaku

Dráhy by tudy dopoledne jezdily, pokud by si jejich služby objednal kraj. Ten zajišťuje jejich financování a odpovídá za dopravní obslužnost.

„V současné chvíli mohu potvrdit, že projednávaný rozsah dopravy od nového jízdního řádu by měl být zachován stejný jako nyní," sdělil Šťáhlavský.

Jednatelka Koordinátora veřejné dopravy Zlínského kraje prostřednictvím tiskové mluvčí Kanceláře hejtmana vzkázala, že tento stav trvá již druhým rokem.

„Dopolední pár vlaků byl zrušen, protože byl využitý jen asi patnácti až dvaceti lidmi. Vloni jsme o situaci jednali s Olomouckým krajem, ale vše bylo uzavřeno s tím, že vedení vlaků je vzhledem k výši nákladů na jeho vedení vysoce neefektivní pro oba kraje. Dálková doprava je zajištěna rychlíkem," informovala Věra Fuksová. Zapomněla ale, že rychlíky občanům v menších obcích rozhodně nezastaví.

„Pokud mají obce zájem o vlaky mimo naši objednávku, mají možnost jednat s dopravcem o zavedení spojů. Úhrada těchto spojů by šla z rozpočtů měst či obcí," vzkázala Fuksová.

„Je to výsměch uživatelům veřejné dopravy z obcí Olomouckého kraje. Takhle by nabídka veřejné dopravy v jednadvacátém století rozhodně vypadat neměla," napsal do redakce Jiří Zajíček z Černotína.

Návrh řešení

Občané navrhují i jiné řešení.

„Dopolední pár vlaků oběma směry by mohl zajistit, stejně jako u prvního ranního vlaku, jediný motorový vůz, nikoliv celá pantografová jednotka. Náklady by byly několikanásobně nižší a kapacita odpovídající," sdělil cestující, který si nepřál zveřejnit své jméno.

Cyklisté? Jeden vhodný spoj

Nabídka spojení je neuspokojující také pro cyklisty. V hojném zájmu si právě především o víkendových dnech zvykli využívat vlaky směrem na Valašsko a do Velkých Karlovic, odkud jedou zpět po cyklostezce Bečva. Ráno mají možnost vycestovat z Hranic jen v 8:50 hodin, kapacita pro cyklisty zde bývá ale většinou vyčerpána. Další vlak jede po třech hodinách, to už by se ale sportovci nestihli do setmění vrátit domů.