„Celkem jsem sesbírali 2341 podpisů, z toho 1616 lidí podepsalo petiční archy a 725 lidí se připojilo k elektronické petici. Veškerou dokumentaci jsme v pátek 25. července předali řediteli odboru železniční dopravy na ministerstvu infrastruktury a rozvoje ve Varšavě Przemyslawu Hofmanovi," sdělil autor petice Damian Kapinos z Občanského výboru pro záchranu kolejí na Opolsku.

Pod peticí se objevily i podpisy lidí z České republiky. „Jsem pro zavedení vlaků z Glucholaz do polského vnitrozemí. Osobně bych velmi uvítal spojení v relaci Glucholazy – Paczków," napsal Jiří Kalina z Brna.

Podle mnoha lidí by nové železniční spojení přispělo k rozvoji cestovního ruchu mezi oběma státy. „Takový vlak je potřebný pro všechny, nejen pro nás Poláky, ale i pro Čechy," míní Zofia Szczepanik z Nysy.

Autoři petice chtějí, aby od prosince jezdil jeden pár vlaků ve dnech volna. Zatím by měl spojovat Wroclaw s Mikulovicemi, kde by navazoval na české vlaky. Aby bylo možné mezinárodní vlakové spoje zavést, potřebují vojvodství dotaci právě z polského ministerstva infrastruktury a rozvoje.

„V celé Evropě zažívá železniční doprava renesanci, jenom u nás v Polsku ne," posteskl si Maciej Wojtas z Wroclawi, který také připojil svůj podpis pod petici.

Damian Kapinos upozorňuje, že Opolské vojvodství nemá už několik let žádné spojení do Čech, přestože ze sousedních polských regionů k nám jezdí i několik vlaků denně. Některé z nich přitom nejsou pro cestující atraktivní vzhledem k tomu, že nejezdí do žádných turisty vyhledávaných oblastí, mají dlouhé jízdní doby nebo na nich dráhy nasazují staré vozy.

„Jiné je to na trase do Mikulovic, odkud to máme z Opolska blízko a přitom je to atraktivní místo. Jsou tady hory, lázně, památky a především rozvinutá síť spojení, která by nám umožnila dojet do Krnova, Jeseníku, Ostravy i Prahy a ještě ten den se vrátit," podotýká autor petice.

Zavedení přímého spojení z Wroclawi by uvítali i na Jesenicku. „Wroclawská aglomerace má asi sedm set tisíc obyvatel. Spolu s dalšími městy, kudy by spoj projížděl, se jedná o region s přibližně jedním a půl milionem obyvatel. A to už je slušný turistický potenciál. Na Jesenicku jsme přitom na turistech z Polska hodně závislí," připomněl Lubomír Žmolík, starosta Lipové-lázní a šéf Sdružení měst a obcí Jesenicka.

Autoři petice prozatím požadují, aby spoje jezdily alespoň do Mikulovic. Aby mohly pokračovat dál do vnitrozemí, například do horských středisek na Ramzové a v Ostružné, tomu prozatím brání legislativní a technické překážky.

Právě na nich a dlouhé jízdní době před časem ztroskotaly přímé spěšné vlaky, které dvakrát denně spojovaly Opole a Nysu s Jeseníkem, respektive Ostružnou.

Ty skončily po čtyřech letech provozu v prosinci roku 2010 pro malý zájem cestujících a nedostatečné finanční krytí z polské strany. Podle Lubomíra Žmolíka by si ale přeshraniční spoje zákazníky najít mohly. Stačila by k tomu vhodná propagace.