Řidiči by se měli po zrekonstruované spojnici okresu Jeseník s vnitrozemím projet příští rok v listopadu.

Necelá stovka stavbařů v současnosti pracuje na téměř čtyřech kilometrech komunikace. To je bezmála polovina úseku, který mají v plánu rekonstruovat.

Odtěžit musí desítky tisíc kubíků zeminy a hornin.

Na jejich místě bude vozovka a opěrné zdi.

Nové zdi, propustky, násyp

Červenohorské sedlo – jihDélka trasy: 7962 metrů.
Plocha vozovek: 82 701 m3
Počet zárubních zdí: 14.
Délka zárubních zdí: 1853 m3
Výkopy: 111 380 m3
Násypy: 34 250 m3
Zhotovitel: sdružení firem Kareta a Metrostav.
Cena bez DPH: 270 mil. Kč
Uvedení do provozu: listopad 2016.

„V současnosti se staví několik gabionových zdí. Jejich výška bude až šest metrů. Je to ruční a poměrně náročná práce," řekl ředitel olomoucké správy Ředitelství silnic a dálnic Martin Smolka.

Stavbaři aktuálně budují i propustky, které budou sloužit k odvodnění komunikace.

Cestu bagry překopávají napříč a do země kladou roury pro odvod vody.

Nejnáročnější je však budování vrstveného armovaného násypu v dolní části stavby.

Násyp zajistí zpevnění břehu, aby vozovka neujížděla do údolí.

Protože podloží bylo málo únosné, museli stavbaři odtěžit dalších šedesát centimetrů zeminy a na místo navézt vhodný materiál. Na něm bude možné budovat samotný násyp.

Nejkratší objížďka přes Ramzovou

Uzavřený úsek musejí řidiči objíždět. Nejkratší trasa vede přes Ramzovské sedlo.

Ačkoli se první cedule upozorňující na uzavírku nacházejí už u Olomouce, řada řidičů při svých cestách bloudí.

„Jedu z Ostravy a potřebuji se dostat na Červenohorské sedlo. Nevíte, jak se tam dostanu?" zeptala se řidička modrého vozu, když jej v úterý ráno otáčela u zákazu vjezdu u mostu v Koutech.

Oprava silnice přes Červenohorské sedlo u Loučné nad Desnou

Oprava silnice přes Červenohorské sedlo u Loučné nad Desnou. Autor: DENÍK/Jiří Kopáč

Auta i cyklisté se snaží projet

Někteří šoféři se ale snaží uzavřeným úsekem projet.

„Jsou to hlavně lidé, kteří nejsou místní, možná nemají představu, co se tu děje. Snaží se tu projet zejména o víkendech. O víkendech, když je pracovní činnost nižší, se tudy snaží projet i cyklisté. Někdy dochází i k hádkám," řekl Martin Smolka.

Podobné pokusy jsou přitom nebezpečné jak pro stavbaře, tak pro neukázněné cyklisty a řidiče.

„Zůstává tu pás cesty o šířce tři a půl metru, po němž jezdí naložená nákladní auta, a nelze z něj vycouvat. I o víkendech se staví gabiony, na silnici bývají překopy," upozornil Martin Smolka.

Správce silnice se proto snaží dávat na turistické trasy značky, aby cyklisté věděli, úsekem projet nesmí. O pomoc se obrátil i na policii.

„O problému víme a hlídky úsek pod Červenohorským sedlem monitorují. Nemohou ale být na místě nepřetržitě. Vjezd na stavbu se řeší jako přestupek nerespektování zákazové značky," sdělil krajský mluvčí policie Josef Bednařík.

Stavební firmy by měly na jižní straně Červenohorského sedla pracovat do poloviny listopadu. Přes zimu by měl být úsek průjezdný.

Stavbaři by se na něj měli vrátit v půlce dubna příštího roku a první auta by po nové silnici měla projet v listopadu 2016.