Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Protivanově vyroste heliport, i s majákem a cestou

Protivanov – Přistávací plocha pro vrtulník letecké záchranné služby vznikne v Protivanově.

20.2.2012
SDÍLEJ:

Heliport - ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Attila Racek

„Čtverec ze zámkové dlažby bude mít rozměry dvanáct krát dvanáct metrů. Součástní stavby bude i zábleskový maják a ukazatel směru větru, obrysové značky a příjezdová asfaltová cesta,“ popsala referentka stavebního úřadu v Plumlově Pavlína Greplová.

Městys podal žádost o vydání územního rozhodnutí počátkem února.

„Do léta chceme mít přistávací plochu postavenou,“ konstatoval protivanovský starosta Karel Trnečka. Kolik peněz stavba odčerpá z obecní pokladny, to zatím neví.

„Akci koordinuje Olomoucký kraj. Jednání o podmínkách financování nás teprve čekají,“ podotkl Trnečka.

Rychlý zásah

K čemu potřebuje Protivanov plochu pro přistání a vzlet vrtulníku lékařské záchranné služby?

„Vrtulník zajistí lidem v ohrožení života tolik potřebný rychlý zásah. Trvá totiž dlouhou dobu, než k nám dorazí sanitka. A v zimě zvlášť,“ vysvětlil starosta.

Podle náměstka hejtmana Olomouckého kraje Michaela Fischera je záchranka, která převáží pacienta do prostějovské nebo olomoucké nemocnice, blokovaná přibližně na hodinu a půl. „Letecký transport je záležitostí minut,“ zdůraznil.

Plocha pro přistávání lékařských vrtulníků bude i v Konici. „Heliport je součástí projektu nové stanice hasičů a záchranky,“ sdělil konický místostarosta Petr Vařeka.

Heliporty jsou důležité pro noční lety

Miroslav Pospíšil, šéf pilotů brněnské firmy Alfa Helicopter, která provozuje vrtulníky pro potřeby letecké záchranné služby, tvrdí, že heliporty jsou stěžejní zejména při nočních letech. „Pilot nemůže s vrtulníkem přistát kdekoli. Ať už kvůli terénu nebo nadzemním inženýrským sítím,“ vysvětlil.

Minulý rok zasahovala krajská záchranářská helikoptéra u 480 případů, předloni měla 507 vzletů. Při primárním zásahu odlétá posádka na místo určení okamžitě po obdržení výzvy. Po základním ošetření pacienta a stabilizaci životních funkcí zajišťuje jeho transport do nejvhodnějšího zdravotnického zařízení, popřípadě předává pacienta sanitnímu vozu.

Neodkladné sekundární lety představují akutní mezinemocniční transporty pacientů kvůli nutné intenzivní či resuscitační péči, většinou z menších nemocnic na pracoviště vyššího typu (například do fakultní nemocnice, popáleninového nebo traumatologického centra). (rh)

Autor: Radim Havlík

Místo události:
20.2.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hraniční přechod Ravah v Pásmu Gazy, ilustrační foto
3

Přechod Rafah v Pásmu Gazy se po deseti letech opět otevřel, zatím na tři dny

Stanislav Pitaš
DOTYK.CZ
4

Disident si lehnul na zem a estébáci z toho udělali napadení policisty

Horáčkovi radila babička: Prezident musí dobře vypadat na známce

/REPORTÁŽ, VIDEO/ Rodinný minipivovar znamená pro manžele Schönbauerovy celý život. Pracují v něm tři generace. I proto si Deník vybral mezi věrnými čtenáři právě rodinu ze severočeských Teplic, aby k nim na návštěvu přijel kandidát na prezidenta Michal Horáček.   

AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Kvůli požáru motorestu byly uzavřeny pumpa i dálnice D10

Mohutný požár se snad obešel bez zranění. To je zřejmě jediná příznivá zpráva spojená s řáděním plamenů, které v sobotu dopoledne zachvátily motorest v sousedství dálnice D10 u Hlavence na Praze-východ. Tomu, že Motorest 4 kameny, známý i v nedaleké Mladé Boleslavi, zachvátil požár velkého rozsahu, už zdaleka nasvědčuje hustý tým valící se ze střechy, jímž probleskují plameny.

Argentinské námořnictvo hledá ponorku se 44 lidmi, ztratila kontakt s pobřežím

Argentinské námořnictvo pátrá po jedné ze svých ponorek, která přestala odpovídat na signály z pobřežních plavidel. Naposled byla spatřena ve středu uprostřed zálivu svatého Jiří zhruba 432 kilometrů od východního pobřeží Argentiny. Na její palubě je nejméně 44 lidí.

Škoda bude vyrábět elektromobily v Mladé Boleslavi. Začne v roce 2020

Česká automobilka Škoda Auto bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již od roku 2019 bude firma vyrábět i elektrické komponenty pro plug-in-hybridy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT