Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zimní vs. letní pneumatiky! Kdy přezout? Dejte na počasí, radí odborníci

Prostějov – Řidiči, kteří už měli naplánovanou výměnu pneumatik ze zimních na letní, museli kvůli počasí změnit své plány. „Ti, co byli objednaní na výměnu, se odhlásili," potvrdila Jiřina Burešová, vedoucí prodejny pneuservisu v Plumlově.

6.4.2013
SDÍLEJ:

Výměna pneumatik Foto: DENÍK/Pavel Moš

Zatímco u zimních pneumatik jsou zákonem jasně stanovené podmínky pro jejich přezutí, u letních žádná zákonná povinnost přezutí neexistuje.

„Chodí k nám lidé a ptají se, jestli musí v takovém počasí přezouvat na letní gumy, nebo mohou počkat," potvrdil Josef Ohlídal, vedoucí pneuservisu v prostějovské Partyzánské ulici.

Sedm stupňů dlouhodobě

Podle odborníků je hlavním impulsem pro přezutí dlouhodobá teplota nad sedm stupňů Celsia.

„Od 1. listopadu do 31. března platí povinnost užívat zimní pneumatiky v případě souvislé vrstvy sněhu, námrazy, nebo pokud lze takovou situaci vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat," vysvětlil odborník na pneumatiky Jan Foltán.

Ačkoli tedy datum hraje svou roli, důležitá je především dlouhodobá předpověď počasí.

„Mezní teplotou pro přezutí pneumatik ze zimních na letní je sedm stupňů Celsia. Právě nad touto teplotní hranicí ztrácí zimní pneu své kladné vlastnosti. Teplota by se nad sedmi stupni ale měla pohybovat dlouhodobě. Při příliš brzkém přezutí by totiž řidiče mohly nepříjemně překvapit ranní mrazíky, které jsou na začátku jara ještě poměrně časté," vysvětlil Jan Foltán.

Zimní v létě?

Mnoho řidičů však přezouvání na jaře neřeší a jezdí na zimních pneumatikách po celý rok.

„Přezouvám jenom jednou za rok, a to na podzim, jinak jezdím pořád na zimních gumách. Kdybych je měl měnit i na jaře, tak se nedoplatím. Už tak to stojí spoustu peněz," míní sedmatřicetiletý Miroslav z Prostějova.

Odborníci se však shodují na tom, že přezutí je nutností. Jízda na zimních gumách je v létě nebezpečná a stojí peníze.

„Zimní pneumatika je uzpůsobená na zimu a s rostoucí teplotou ztrácí svoje pozitivní vlastnosti," potvrdil Josef Ohlídal.

Na rozpálené letní vozovce tak mohou být zimní pneumatiky nebezpečné.

„Jejich brzdná dráha se při vyšších teplotách výrazně prodlužuje. Důvodem je menší styčná plocha zimních pneumatik a tím i nižší přilnavost," vysvětlil Jan Foltán. Zároveň dodal, že se zvyšuje spotřeba paliva a zhoršuje stabilita a ovládání vozu. 

Autor: Hana Masaříková

6.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kůň, který si "zahrál" v hollywoodském velkofilmu Troja z roku 2004, dnes stojí v tureckém městě Canakkale.
DOTYK.CZ
5

Trojský kůň nebyl žádným koněm, jde o chybu v překladu, tvrdí vědec

Alžběta II. a princ Philip slaví platinovou svatbu
7

Britská královna Alžběta II. a princ Philip oslaví zítra platinovou svatbu

Prezidentem by se stal Zeman. Volilo by jej 41,5 procenta. Druhý by byl Drahoš

Současný prezident Miloš Zeman by v prezidentské volbě nyní získal 41,5 procenta hlasů. Bývalého předsedu Akademie věd Jiřího Drahoše by volilo 30,5 procenta lidí a textaře Michala Horáčka 16,5 procenta. Další kandidáti mají výrazný odstup. Na čtvrtém místě je bývalý premiér Mirek Topolánek se čtyřmi procenty.

Radek Vondráček: Vládu s důvěrou budeme mít dříve než v létě

/VIDEO, FOTOGALERIE/ V pondělí začíná ustavující schůze Poslanecké sněmovny, během níž bude zvoleno její vedení. V čele zákonodárného sboru by měl díky hlasům ANO, Pirátů, SPD a KSČM stanout Radek Vondráček (ANO).

Povolební postup Babiše a Zemana schvaluje téměř polovina Čechů

Téměř polovina Čechů souhlasí s povolebním postupem předsedy vítězného hnutí ANO Andreje Babiše a prezidenta Miloše Zemana. Vyplývá to z průzkumu společnosti Median pro server Český rozhlas. Babiš se snaží o sestavení menšinové vlády. Prezident, který v Lánech přijal zástupce všech parlamentních stran, mu přislíbil první dva pokusy na získání důvěry Sněmovny.

AUTOMIX.CZ

V Boleslavi staví auta s pohonem 4x4 už 80 let. Některá byla vážně pozoruhodná

Současná obliba vozů třídy SUV s sebou přinesla i rostoucí zájem o pohon všech kol. Na tento trend samozřejmě musí reagovat i česká automobilka Škoda, která čtyřkolku nabízí v modelových řadách Octavia, Superb, Kodiaq a Karoq. Myšlenka pohonu všech kol sahá v Mladé Boleslavi až do 30. let minulého století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT