Vláda má počátkem příštího roku rozhodnout, zda bude bochořské letiště definitivně srovnáno se zemí, aby uvolnilo plochu strategické průmyslové zóně, nebo si je stát ponechá.

Prohlédnout si letištní plochu kvůli tomu přijel v pátek ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) v doprovodu zástupců ministerstva obrany, kraje a města.

„Smyslem návštěvy bylo posoudit na místě, jak probíhá příprava průmyslové zóny. Debata se dnes vede hlavně o tom, v jakém rozsahu bude fungovat, zda tady zůstane funkční letiště nebo ne, a kdy je reálná dostavba dálnice D1," shrnul ministr.

Podle něj má padnout verdikt v lednu příštího roku.

„Pan premiér mi uložil, abych přišel do konce tohoto roku s konkrétním návrhem a toto je jedna z konzultací," doplnil.

Záložní letiště, jedno ze dvou v celé ČR

Letiště se za poslední týdny změnilo k nepoznání – byly zdemolovány staré kryty pro stíhačky a plocha se upravuje pro potřeby příští investice.

Tím, kdo sice projekt strategické průmyslové zóny podporuje, ale zároveň nechce, aby bylo letiště hned zbouráno, je ministerstvo obrany. Důvodů je více.

„Před dvaceti lety měla armáda více jak třicet letišť, včetně těch záložních. Dnes má tři živá letiště a dvě záložní – v Plzni a Přerově. Nechceme stát v cestě strategické průmyslové zóně – pakliže by měl přijít významný investor typu Darwin, který bude chtít investovat sto miliard a vytvořit tisíce pracovních míst," řekl Pavel Beran, náměstek ministra obrany.

Letiště v Bochoři

Měnící se letiště v Bochoři. Foto: DENÍK

Armáda: Když zbouráme, nové už nebude 

Zástupům vedení rezortu se ale nelíbí myšlenka zbourat letiště dříve, než se tento velký investor objeví.

„Bochoř je na trase mezi Náměští nad Oslavou, kde je vrtulníková základna, a Libavou, a armáda letiště stále využívá. Pokud je dnes zbouráme – podobně, jak se to stalo nedávno v Holešově nebo Žatci, nové už nikdy nepostavíme," konstatoval.

Rýsuje se velký zahraniční investor, který by urychlil rozhodování politiků?

Agentura CzechInvest vyhodnotila území jako vhodné pro umístění strategického investora – projekt Darwin.

Dlouho byla želízkem v ohni automobilka Jaguar Land Rover, ta si ale nakonec pro svou investici vybrala sousední Slovensko.

„CzechInvest v tuto chvíli eviduje asi pět firem s tím, že nezávazná poptávka je po zhruba 180 hektarech," upřesnil ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

Kraj: Zóna bez letiště a netříštit

Olomoucký kraj i město Přerov podporují variantu průmyslové zóny bez letiště.

Kdyby se plocha roztříštila, šance Přerova by se prý výrazně zmenšily.

„Nemusí to být jeden velký investor typu Jaguar Land Rover, ale chceme připravit zónu tak, aby sem přišli dva nebo tři investoři. Jako hejtman nemohou dopustit, aby se tak unikátní průmyslová zóna rozvíjela v malých číslech pro zaměstnanost," zdůvodnil olomoucký hejtman Jiří Rozbořil (ČSSD).

Letištní plocha má obrovský potenciál, a tím je rozloha 400 hektarů pozemků, které se nemusejí vyjímat z půdního fondu a vykupovat, protože jsou ve vlastnictví státu.

„Druhým potenciálem je budoucí dopravní napojení na dálnici D1. Preferujeme tedy variantu ucelenou, tedy zónu pro jednoho a více investorů," řekl.

Dopravní stavby zatraktivní území

Stejný postoj zaujímá i město Přerov.

„Území letiště je vysokým potenciálem rozvoje a prosperity, o tom není pochyb," řekl přerovský primátor Vladimír Puchalský (SpP) s tím, že chce, aby byla strategická průmyslová zóna schopna eliminovat osmiprocentní nezaměstnanost regionu a zajistila jeho další rozvoj.

Podle něj zůstává prioritou dostavba dálnice D1, ale důležité jsou i další chystané dopravní stavby – rozšíření Mádrova podjezdu nebo vnitřní průtah městem.

„To je komplex dopravního skeletu, který nepochybně zatraktivní celé území. Bude-li připraveno, nemůže se stát to, co se stalo s Darwinem, tedy, že zahraniční partner odejde, protože jsme nesplňovali elementární podmínky pro jeho investování," uzavřel.