Proměna Automatických mlýnů na galerii umění, která začala před dvěma lety a kraj za ni zaplatí více než 399 milionů korun, je pro Pardubický kraj největší investicí do kultury. V průběhu stavby se náklady navíc několikrát zvýšily.
„Tato investice Pardubického kraje do kultury nepřišla ve zrovna jednoduché době. Nejdříve covid, pak nedostatek některých materiálů, válka na Ukrajině, zvýšení cen energií a celková inflace. Takže nyní s úlevou všichni sledujeme poslední odstraňování drobných vad a nedodělků. Celková cena stavebních prací včetně DPH se zvýšila z 338 na 361 milionů korun,“ sdělil náměstek hejtmana Roman Línek. Další peníze pak spolkne nové vybavení.

S financováním Pardubickému kraji pomůžou evropské dotace a stát. „Kraj získal 127 milionů korun z evropských zdrojů a 7,5 milionu ze státních dotací,“ doplnil Línek.
Budovu před šesti lety koupil architekt Lukáš Smetana. O rok později začalo hejtmanství hledat prostor pro krajskou galerii umění. Zástupci kraje proto přišli s nápadem tyto projekty spojit. Po dlouhých debatách krajští politici tento návrh schválili a v roce 2020 začala rekonstrukce.
Pardubický kraj převzal od manželů Smetanových i architektonický návrh rekonstrukce od architekta Petra Všetečky. „Budova má renovovaný původní vnější vzhled, ale zároveň se v ní objevily dvě nové pasáže, které propojují nábřeží s nádvořím mlýnů. Zůstal v ní čitelný původní konstrukční systém, kombinující cihlu, ocel, dřevo a beton,“ přiblížil charakter stavby Petr Všetečka. Budova i nadále ponese rukopis Josefa Gočára.

„Lehký pětipodlažní interiér mlýnice s dřevěnými palubami, sloužící nově vstupní hale a výstavám nabízí otevřenost, propojenost i útulnost, naopak těžké železobetonové části domu jsou změněny na trezorová úložiště sbírek. Mezi umělecké objekty jsou rozmístěny ukázky původních technologií mlýna,“ popsal Všetečka.
Galerie by měla ožít v létě
Nyní se stavbaři přesunou do vnitřních prostor, kde budou pracovat na vybavení budovy. Kraj už vybral dodavatele, který prostory vybaví audiovizuální technikou i nábytkem a řadou netypických zařizovacích předmětů.
„Až bude toto vše hotové, bude řada na týmu krajské galerie. Ta musí stavbě, jako mohutnému Golemovi, dodat obsah, myšlenku, tedy přeneseně šém, díky kterému bude fungovat a zajímat návštěvníky od nás i ze zahraničí,“ řekl Línek.
Pomyslnou třešničkou na dortu by pro Pardubice a samotný areál Automatických mlýnů mohla být výstava děl vůdčí osobnosti pop-artu, malíře, grafika a filmaře Andyho Warhola. Zástupci kraje nyní jednaní s Muzeem moderního umění Andyho Warhola v Medzilaborcích, jež sídlí v Prešovském kraji, se kterým má Pardubický kraj uzavřenou dlouholetou spolupráci.
Andy Warhol
Americký umělec se narodil v roce 1928 rodičům se slovenskými kořeny. Svou kariéru zahájil jako ilustrátor reklamních předmětů. Později se stal známý po celém světě jako grafik, malíř, režisér i manažer rockové skupiny. V roce 1991 bylo poblíž rodné vesnice jeho rodičů, ve slovenském městě Medzilaborce, otevřeno muzeum věnované jeho tvorbě.
„V tuto chvíli je naším cílem, aby byla část díla Andyho Warhola ve Winternitzových automatických mlýnech, kam se v příštím roce galerie přesune, vystavena v roce 2024. Muzeum v Medzilaborcích by mělo projít zásadní rekonstrukcí, které bychom chtěli využít právě k tomu, aby tato mimořádná expozice byla představena v našem kraji,“ řekl hejtman Martin Netolický.
Do plného provozu s výstavními expozicemi bude Gočárova galerie uvedena na podzim roku 2023. A to spolu s dalšími stavbami, které se v areálu nyní dokončují, tedy Sférou, městskou galerií GAMPOU a Silem manželů Smetanových.
Areál Automatických mlýnů
Přestavba objektu má tři investory. V areálu bývalých mlýnů v současné době staví Pardubický kraj (budoucí krajská galerie), město Pardubice (Centrální polytechnické dílny Sféra a GAMPA) a majitel areálu architekt Lukáš Smetana (silo a další stavby).
Vše směřuje k tomu, že se stavby otevřou pro veřejnost v polovině roku 2023.