Vídeňské Přírodovědecké muzeum se muselo vypořádat dokonce s blokováním třicet tisíc let staré Willendorfské venuše, ženské plastiky a nejznámějšího archeologického nález na území Rakouska.

Tuzemskou Věstonickou venuši má ve sbírce Moravské zemské muzeum v Brně. „Algoritmy sociálních sítí nechápu. Naše muzeum se takovou cenzurou zatím nesetkalo, ale určitě zbystříme,“ reagovala na zprávu mluvčí muzea Barbora Onderková.

Budova Státní Opery ve Vídni. Ilustrační snímek
Od porna k umění. Vídeň provokuje, na síti Onlyfans vystaví cenzurované akty

Jak dodala, Věstonickou venuši na internetu „zahalovat“ nebudou. „Automatická cenzura v umění není na místě,“ dodala. V pavilonu Anthropos, kde návštěvníci poznávají vývoj lidského rodu, se ale již zástupci muzea setkali s kritikou nahoty. „Vědecká rekonstrukce nahatého neadrtálce některým lidem vadila, tak dostal sukénku,“ vzpomněla s úsměvem Onderková.

V Moravské galerii v Brně s podobnou cenzurou na sociálních sítích dosud také nemají zkušenost. „Pochopitelně při propagaci jednotlivých děl hledíme na cílovou skupinu, nicméně tento typ obsahu obecně příliš nezveřejňujeme. Vývoj situace budeme sledovat, jelikož je patrné, že se dotýká i naší činnosti,“ uvedla za instituci mluvčí Alena Ochrymčuková.

Volně přístupné 

Nahota v jejich uměleckých sbírkách je volně přístupná na internetu. Na stránce www.sbirky.moravska-galerie.cz nadšenci žánru aktu najdou fotografie celkem 1349 děl s takovým námětem. Včetně expresionisty Egona Schieleho, kvůli jehož stoletým obrazům vídeňské Leopold Museum čelilo kontroverzím. „Samozřejmě že můžeme pracovat i bez děl zobrazujících nahotu, ale některá z nich jsou pro Vídeň důležitá – vezměte si autoportrét od Egona Schieleho z roku 1910. Když jej nemůžeme používat na sociálních sítích, je to nespravedlivé a frustrující,“ popsala pro britský Guardian Helena Hartlauer, mluvčí Vídeňské agentury na podporu cestovního ruchu.

Netflix potvrdil, že se Hra na oliheň stala jejich nejsledovanějším seriálem.
Seriál Hra na oliheň je tak velký hit, že ho i KLDR používá k propagandě

Podle ní je téměř nemožné propagovat na sociálních sítích některé explicitnější výstavy a expozice, aniž by galerie musely bojovat se zákazy těchto platforem. I proto vznikla aktuální protestní kampaň Vídeň bez zábran, v níž tamní instituce budou sdílet fotky, které ostatní sociální sítě cenzurovaly, na placené platformě OnlyFans.