Rozverný Chuchel toužící po třešni, kovář putující Evropou 15. století, zákeřnosti nehostinné planety nebo cvičení se světelnými meči sekajícími kostky v hudebním rytmu. To vše najdete ve virtuálním prostoru vytvořeném českými vývojáři. Kingdom Come, Factorio, Pilgrims, Mafia, Beat Saber, Day Z… Pod tajuplně znějícími názvy se skrývá magický svět příběhů, putování, hádanek, strategických výzev i sebepoznání.

Už nejen ti, jimž rodiče kdysi zakazovali „střílečky“ na počítači, vědí, jakou cestu urazil herní průmysl. Zapojují se do něj programátoři, herní designéři, scenáristé, animátoři, grafici, hudební skladatelé i producenti. Krajina rozprostřená od dobrodružství pro děti přes mezní okamžiky historie až po znepokojivý nákupní svět je otevřená všem věkovým skupinám a zájmům. Sofistikovaně budované příběhy, hádanky a naučné úkoly dávno přesáhly hranice akční herní scény. Jsou důstojnou součástí kreativního průmyslu.

Koneckonců čísla mluví za vše. Podle asociace českých vývojářů (GDA) je u nás 110 herních společností. Polovina sídlí v Praze, následují Brno a Ostrava. Většina zaměstnává méně než deset lidí, celkem je to přes 1700 míst. Obrat herních firem se od roku 2017 více než zdvojnásobil, letošní odhad činí pět miliard korun.

„Herní byznys je u nás větší než filmový,“ potvrzuje výtvarník Jakub Dvorský ze společnosti Amanita Design, z jejíž dílny pochází oceňovaný Chuchel. „Zatímco českým filmům se ve světě moc nedaří, hry jsou největším kulturním vývozním artiklem,“ dodává. 95 % zákazníků je ze zahraničí, převážně z USA, Německa, Velké Británie, Ruska a Číny.

Úspěch ve světě

„České hry mají ve světě skvělý zvuk. Jejich příběhy, nápady a design snesou srovnání se špičkou venku,“ říká Dvorský. Naši vývojáři jsou zváni na festivaly a vyhrávají ceny. Úspěch měly například tři díly Mafie, Chuchel či Pilgrims, Euro Truck Simulator, Factorio, ale také třeba Attentat 1942 hra, která vznikla ve studiu Charles Games na půdě Univerzity Karlovy. Toto dílo mimochodem přede dvěma lety bodovalo na festivalu v Berlíně. Nikdo si tam hru však s ohledem na dané téma nemohl zahrát, neboť německé zákony jsou ohledně nacistických symbolů velmi striktní.

Horší je to s rozpočty. „Některé hry vzniknou za 47 hodin, jiné se tvoří až osm deset let. Studia však práci v drtivé míře financují z vlastních zdrojů, systematická podpora státu je nedostatečná,“ připomíná Dvorský. Řešením tak jsou někdy zahraniční majitelé. Studio Beat Games například koupil Facebook.

Chybí i některé profese, možnost vzdělávání a lepší šance prorazit. I to jsou důvody, proč nyní vzniká na pražské FAMU nová katedra herního designu. „Jako hráčka i filmová vědkyně vím, jak se svět filmu a herního průmyslu prolíná,“ říká Helena Bendová, jež stála u zrodu katedry s teoretikem nových médií Jaroslavem Švelchem. „Ve světě tyto obory, ba i celé fakulty běžně fungují. U nás je zájem také velký. Přesto trvalo delší čas, než se tohle magisterské studium podařilo prosadit,“ dodává.

Co vývojáře na pedagogické práci, jejíž plat se s tím ve studiu nedá srovnat, láká? „Na plný úvazek bych se tím ne-uživil. Ale nedělám to pro peníze. Oceňuji užitečný kontakt s mladými a další rozměr své herní práce,“ vysvětluje kolega Dvorského ze studia Amanita Michal Berlinger, který na FAMU povede tvůrčí dílny.

„Začínající studenti potřebují určitý směr, pomoc při hledání své parkety, praktický kontakt s herními studii, kam je chceme vodit. Rádi bychom také spolupracovali s dalšími fakultami, Matematicko-fyzikální či s UMPRUM,“ doplňuje Berlinger.

Bakaláři vítáni

Podle Švelcha katedra vychová všestranné herní designéry. Naučí se základy programování, animaci, zvuk, scénář, produkci i historii her. „Hlásit se mohou zájemci z různých škol, podmínkou je hotové bakalářské studium a povědomí o oboru,“ říká.

Přijímací zkoušky mají dvě kola, z dubnového vyjde 25 adeptů, červnové vybere finální sedmičku. „Zájemců bude určitě víc, i když nejsem schopen to odhadnout. Určitě mezi padesáti až sto padesáti. Víc nám zatím regule ne-umožňují,“ doplňuje Švelch.