Čtete rajčatům Shakespeara? Odvděčí se vám rychlejším růstem
Je k nevíře, kolik literátů propadlo kouzlu zahrady. A protože jaro je na spadnutí, připomeňme si alespoň některé, jimž vůně hlíny a rozmanitost květů vstoupily nejen do života, ale i na stránky knih.Řekne-li se spisovatel-zahradník, musíme začít u Karla Čapka. Slavnou zahradou dvojdomku Čapků na pražských Vinohradech se honila jeho Dášeňka za motýly, pravidelné táčky tu měli autorovi přátelé, tzv. pátečníci, ale hlavně tu tvůrce Zahradníkova roku hledal inspiraci, smysl pro řád a čas pro usebrání.
Není asi náhodou, že Karel Čapek pronikl i do knižní novinky britské autorky Penelope Lively Život v zahradě, jež právě vyšla v nakladatelství Host. Když člověk listuje její knihou, propadá se do omamných světů jarních cibulek, stinných zákoutí a podmanivých názvů květin.
Z každého řádku je znát, že zahrada je pro autorku důvěrně známým rájem a vášní. „Měla jsem v ní své soukromé skrýše,“ vypráví, „proutěnou hamaku, kam jsem si chodila číst Vlaštovky a Ama-zonky a Příběhy Tróje a Řecka, eukalyptus, s nímž jsem navazovala animistickou komunikaci, vodní zahradu stíněnou bambusem, kde se kolem kořenů ďáblíků bahenních shlukovali pulci…“
Hluboký vztah k tomuto mikrokosmu budovala autorka od raného dětství. Měla to štěstí, že vyrůstala v jedné z největších zahrad rozpínající se městské Kahiry, kde žila se svými rodiči.
Jak trefně říká, zahradničení v ní vzbuzuje „nepomíjející úžas nad zběsilým růstem, houževnatostí rostlinstva a nezastavitelným diktátem ročních období“. Láska k rostlinám i četbě ji přivedla i k dalším autorům, pro něž se zahrada stala azylem či tvůrčí inspirací ať už slunnou, nebo temnou. Místem odpočinku či metaforou pro literární příběhy a kulisy.
Čirá radost ze zahrady
Málokdo ví, že do této tišiny utíkala ze svých vnitřních běsů třeba Virginia Woolfová, jež s mužem pořídila roku 1919 poblíž Lewes dům se zahradou o třech tisících metrech čtverečních. A jaké potěšení dokázala autorka Paní Dallowayové vykřesat z práce na záhoně!
„První čirá radost ze zahrady,“ píše, „celý den jsem plela, abych dokončila záhony, v návalu zvláštního nadšení, který mě nutí říct: toto je štěstí. Gladioly rozestavěné jako vojáci, pustoryl je pryč. Byli jsme venku ještě v devět hodin večer, třebaže už bylo chladno. Oba jsme dnes celí ztuhlí a poškrábaní a za nehty máme čokoládovou hlínu.“
Naopak temnou notu nacházela v zahradě pro kulisy svých děl Daphne du Maurier, mistryně gotického románu a hororových příběhů (Ptáci, Vzestup Juliův, Hospoda Jamajka). Kolik tísnivé nálady uměla najít v rostlinách a jejich tvarech!
„Břečťan si vůbec uzurpoval v té zkáze propadlé zahradě mocenské postavení; jeho dlouhé úponky se plazí všude po trávě a hrozí zmocnit se co nevidět i vlastní budovy… Kam oko dohlédne, hemží se kopřivy, přední hlídky nepřátelské armády. Ztekly terasu, plíží se po pěšinkách, jejich vytáhlé stonky šplhají až k oknům zámku.“ Pasáž najdeme v novele Mrtvá a živá (Rebecca), a není zdaleka jediná. Metafora je zřejmá: tato zahrada je obrazem úpadku a zkázy, svědek neúprosného plynutí času.
To Deníky tesané do kamene, podle Penelope Lively nejlepší román Carol Shieldsové, nabízejí úsměvnější momenty. Život hrdinky Daisy Goodwillové provází absolutní nadšení z terapie květenou a posléze i vášeň pro zahradnické sloupky, jichž se Daisy ujme v místním časopisu. A sklízí uznání čtenářů: „Váš článek o topolovce byl vynikající. Moc se mi líbilo, jak jste popisovala načechrané sukénky a plaché ochmýřené lodyhy.“
Teorie prince Charlese
Reálné i literární zahrady lze nalézt u řady autorů. Vzpomeňme na Lewise Carrolla a jeho Alenku v říši divů, na našeho Jiřího Trnku a nestár-noucí Zahradu či na Františka Nepila, génia jemného humoru, jenž ve svém zahradním zátiší hledal inspiraci pro Střevíce z lýčí, Lipovou alej či osobité fejetony Dobrá a ještě lepší jitra.
Pouštěla rajčatovým keříkům audionahrávky literárních děl ke kořenům jim připevnili sluchátka a MP3 přehrávače. Za testovací četbu byl zvolen Den trifidů a úryvky ze Shakespeara. Jak píše Lively, „rostliny reagovaly a ty, kterým se četlo, rostly rychleji než ty, které byly ponechány v tichu“. Vida…