Byla pro vás kniha důvodem, jak smysluplně strávit čas covidu?
Ne ne, napsáno jsem měla už dříve. Psala jsem to po částech. Loni jsme to už jen dolaďovali v nakladatelství. Hodně lidí si myslí, že herectví je jen jedno. Možná je, ale pro mě je to takový kabát, na kterém jsou různé kapsy. Speciální disciplína, kde se herec učí řadu věcí, třeba jak pracovat s kamerou.

Série Božena, kterou uvádí Česká televize, připomíná i pobyt Boženy Němcové v Domažlicích.
Božena Němcová v Domažlicích? Místní dámy ji nenáviděly

Je to pro studenty herectví i pro všechny, kteří se o naší profesi chtějí něco dozvědět. Třeba že talent nestačí. Sice se vám o něj postará někdo nahoře, ale když se nerozvíjí, je k ničemu. I já jsem se učila. Ta kniha je moje shrnutá zkušenost, teorie, co vše se v herecké výuce časem rozvinulo. Ale pozor, není to kuchařka. Každý si musí vybrat, co funguje v jeho případě. Což zjistí až praxí.

Co funguje u vás? Proslulá metoda Stanislavského, nebo intuice?
John Malkovich při návštěvě karlovarského festivalu hezky popsal rozdíl mezi filmovým a divadelním herectvím. Stejná muzika, ale různé instrumenty, které ovlivňují i národní tradice. Takže žádnou univerzální metodu nemám. Řídím se textem a lidmi, s nimiž pracuji.

Anglosaské herectví je založeno na tom, že boží zákon je scénář. Na ten se nesahá. U nás je odrazovým můstkem na cestě, během níž se ještě leccos změní. Češi jsou víc intuitivní, což navazuje na známou novou vlnu. K tomu mám blíž i já. Pravidla jsou ale nutná. Vždycky říkám studentům nejdřív se je naučte a pak je můžete porušovat. Ovšem tvořivě.

František Niedl.
Spisovatel František Niedl: Každý autor by měl skončit včas, než začne být nudný

Jak může poškodit herce dlouhá nečinnost, kterou teď způsobil covid?
Hodně. Když nezkoušíte, nehrajete, necvičíte paměť, ztrácíte cit pro řemeslo. Chybí kontakt s publikem, které je vaším zrcadlem a tvaruje vás. A rok je dlouhá doba, není to dobře. Návrat bude pro mnohé těžký. Snad je moje kniha potěší. A třeba i místy rozesměje.