Zemřel 27. prosince 2015 ve věku 66 let. Nebýt nehody, vystavoval by dál po celém světě své slavné meteorologické obrazce, které vytvořila jeho nemoc. Kreslil by oblíbené paneláky, portréty, autoportréty, zátiší i běžný život z ordinací či bufetů.

EROTICKÁ TVORBA JE MLÁDEŽI NEPŘÍSTUPNÁ

Škoda, že už tu Zdeněk Košek není. Nadchnul by víc měst světa, než jen Brusel, Prahu, Ústí, Paříž, New York či Tokio. Od září do konce roku 2017 je mu věnována rozsáhlá retrospektivní výstava v Muzeu města Ústí.

„Mrzí mě, že tu není babička Božena Košková. Těšilo by mě, kdyby výstavu viděla, byla by na tátu pyšná. Ale zemřela čtyři měsíce před otcem,“ smutně vzpomíná Přemek Košek, syn významného malíře.

„Jsem ráda, že už vernisáž přilákala spoustu diváků,“ přiznala Vendula Horáková, spoluautorka výstavy. Ozvali se i lidé, kteří mají díla Zdeňka doma, takže je můžeme dodat do evidence,“ svěřila se. Výstava těší i její kolegyni Lucii Vojtíškovou. „Povedla se,“ hodnotí spoluautorka výstavu, která je mládeži nepřístupná. Ukazuje i erotickou tvorbu Zdeňka Koška.

Obě absolventky ústecké univerzity Koška i jeho tvorbu znají ze všech stránek. „Psala jsem o něm bakalářskou práci, Lucie diplomku. Tehdy jsme o něm neměly materiály, vyšla jen zajímavá kniha Jak se dělá počasí od Lubomíra Typlta. Jinak jsme byly průkopnice,“ ví ta první.

„Když jsem chystala Zdeňkovi výstavu v Praze, říkal, že by tam rád měl i svou svou známou Vendulu z Ústí. Jen netušil, kde ji najít. Ale podařilo se to způsobem až detektivním a jeho překvapilo, že přišla. Od té doby jsme byly ve spojení. A když ústecké muzeum plánovalo výstavu o Zdeňkovi, který nás dvě dal dohromady, nabídly jsme, že ji uděláme,“ ohlížejí se.

PODLE ŘEDITELE SE MÁLO ODVÁZALY

Ačkoli ředitel ústeckého muzea Václav Houfek tvrdil, že se obě kurátorky s výstavou „málo odvázaly“, samy to vidí jinak. „Pro její poslední místnost, která skrývá Zdeňkova erotická díla, jsme řediteli muzea předložila dvacet obrázků. Asi čtyři vyřadil, že nejsou vhodné k vystavení na veřejnosti,“ bránila se s úsměvem Vendula Horáková.

„Naše výstava tedy konzervativní není. Její poslední místnost je naopak dost odvaz.“

Podle kurátorek byl Košek, jehož tvorbu svět řadí do žánru Art Brut, plodný autor. „I kdybychom výstavu dělaly za minulého režimu, nebo před deseti lety, pořád by byl problém, co vystavit. Má rozsáhlou tvorbu a na výstavě je jen zlomek věcí, které měl doma a nerad je pouštěl do světa,“ tvrdí Horáková

„Byla jsem ještě na gymnáziu v Ústí, je to asi 15 let, když mi maloval první portrét. Viděla jsem, že je jeho tvorba neobvyklá, že o něm jednou chci psát,“ ohlíží se Lucie Vojtíšková.

„Došlo mi, že má neuvěřitelný inspirační zdroj, zaujaly mne souvislostí se svou duševní nemocí. Prošla jsem díky němu kurzem arte terapie a viděla, jak funguje na duševně nemocné. Také mě hodně inspiroval a naučil, svou tvorbu si bez té jeho nedovedu představit,“ přiznává.

Na výstavě ji těší, že mohly obě kurátorky na tak dlouhou dobu vystavit v muzeu tvorbu Zdeňka Koška v takové šíři. „Od jeho meteorologických obrazců přes erotiku, kterou mi ukazoval ze šuplíku po jeho běžnou tvorbu,“ líčí Vojtíšková.

Vendula Horáková se ke Zdeňkovi Koškovi dostala přes sdružení, spolupracující s umělci s duševní chorobou jako ústecký Fokus Labe, kde se Zdeněk Košek léčil.

„Studovala jsem FUD UJEP a hledala tu umělce, který se stylem Art Brut zabývá. Doporučili mi Zdeňka Koška, už naše první setkání bylo příjemné. Měl ke mně důvěru, začaly naše dlouhé rozhovory, sezení a focení, vznikala má bakalářka,“ vzpomíná.

Její kolegyně Koškovi mezi tím uspořádaly výstavu v Praze, a on byl spokojen. „To proto, že postihla většinu aspektů jeho tvorby. Viděl tam má obrazce a malby pohromadě. Také se díky pražské výstavě po letech setkal s mou kolegyní a začala pro nás dvě nová kapitola spolupráce. Pokračuje naší společnou výstavou v ústeckém muzeu,“ shodují se Vendula Horáková a Zuzana Vojtíšková.

„Je automatické, že jsme tu Zdeňkovy výstavu udělaly. Byly jsme mu ji dlužné. Přijďte se na ni ještě podívat, už skončí,“ zvou obě dámy.“