Inspirujete se emaily od vašich čtenářů? Dostáváte také nějaké z České republiky a Slovenska nebo z východní Evropy?

Dostávám nápady od čtenářů emailem, ale myslím, že z České republiky nebo Slovenska jich moc nechodí. Dilbert je populární v Německu, ale ani od německých čtenářů moc emailů nedostávám.

Mnoho čtenářů poznává Českou republiku v Elbonii z vašich stripů. Víte o tom, že české hospodářství nestojí jen na vývozu bahna?

V Kalifornii, kde žiji, utrácejí lidé spoustu peněz za lázně, kde se koupají v teplém bahně. Rád bych věřil, že svým dílem pomáhám posilovat turistický ruch v České republice. Jen vás musím upozornit, abyste turisty nemazali bahnem, pokud si o to výslovně neřeknou.

Neděsí vás, že tolik rozdílných národů chápe Dilberta? Nebo z toho máte radost?

Řekl bych, že to znamená, že lidé jsou všude stejně dysfunkční. Díky tomu nemám žádné mindráky z vlastní dysfunkčnosti. Zapadám mezi ostatní.

Jak se mohou čtenáři vlichotit Dogbertovi a stát se členy vládnoucí třídy, až se Dogbert dostane k moci?

Dogbert nemá na své následovníky velké nároky. Jste přijati už proto, že jste byli dost chytří, abyste projevili zájem. Doufám, že vám to stačí, abyste měli pocit, že jste něco extra.

Jak tvoříte stripy? Sbíráte nápady, vybíráte z nich a pak kreslíte?

Většinu nápadů mám z emailů, mých vlastních obchodních jednání nebo ze zpráv. Pak si prostě sednu a začnu kreslit a psát. Různě věci překrucuji, dokud nejsem spokojený s tím, co mi vyšlo. Není neobvyklé, že nějaká myšlenka začne s určitým konceptem a skončí jako něco úplně jiného. Ty postavy jsou pro mě tak reálné, že mají velký vliv na text jen tím, jak je nakreslím. Například když se mi podaří nakreslit postavu, která vypadá ještě víc neupraveně než obvykle, často mě to inspiruje k napsání dialogu, který odpovídá obrázku.

Co děláte, když vám dojdou nápady?

Použiji starou myšlenku a pozměním postavy a situaci tak, aby vypadala jako nová. Po pravdě, na světě je jen asi sto různých vtipů. Všichni humoristé a komici tu stovku recyklují a snaží se to zamaskovat.

Původně si Dilbert utahoval ze soudnictví, politiky, prodejců v autobazaru, médií, popkultury. Co můžou čtenáři dalších knih očekávat dál? Máte nějaký dlouhodobý plán, jaká témata chcete využít?

Postupem času budete svědky vzrůstajícího zaměření na pracovní témata. Stripy z kanceláře pořád patří k těm nejoblíbenějším.

Co se stane s roztomilými vedlejšími postavami, jako jsou dinosauři Bob a Dawn? A čtenářům se stýská po popeláři.

Dinosaurus Bob se objevuje asi jednou za rok. Nikdy neměl moc velký ohlas. A popelář se objeví několikrát ročně. Hodí se k vyřešení spousty různých zápletek.

Neztrácí Dilbert svoji hravost, sny a naivní ideály z 90. let a nestává se jen smutným loserem? Nejsou současné Dilbertovy příběhy v korporátním světě příliš pravdivé, než aby byly směšné? Nebo jen stárne, tak jako my všichni?

Dilbert není už tak naivní, ale já o něm rád přemýšlím jako o čestném inženýrovi, který se snaží ze své nízké pozice napravit ekonomiku a svět. Nemyslím, že něco může být příliš pravdivé, než aby to bylo směšné. Veškerý humor ve svém základě vychází z reality.

Pořád vás ještě po těch letech baví dělat Dilberta? Jakou roli hraje ve vašem životě?

Baví. A bojím se, že pokud někdy přestanu psát a kreslit Dilberta, ztratím velkou část sebe. Jsme tak trochu siamská dvojčata.

FILIP ŠKÁBA