Štědrovečerní pohádka Princezna a půl království se nesla v oblíbeném trendu být za každou cenu „originální“. Z pokusu vyprávět o tom, co se stalo po vysvobození princezny, bylo záhy jasné, jak se bude děj i didaktické poselství (etiketa není všechno) vyvíjet. Diváci (jichž bylo podle serveru Mediaguru 2,45 milionu) už jen u cukroví čekali na finále. Na to, že měl už třetí reprízu, zářil Anděl Páně 2, který na Boží hod sklidil 2,1 milionu diváků, s dětmi a odloženou sledovaností dokonce 2,5 milionu. Vánoční obrazovka tedy nic nového nepřinesla.

Podnětnější dramaturgii prokázal o svátcích veřejnoprávní rozhlas. Vévodily mu Blatné Vánoce na Vltavě pořady tematizující letošní 100. výročí narození básníka Ivana Blatného. Výtečná četba na pokračování z ceněné knihy Martina Reinera Básník (jež se završí dnes večer), básně z exilové tvorby v podání Josefa Červinky, Jiřího Ornesta a Hany Kofránkové či Píšeš krásně, a já žehrám: výběr z vánočních próz a korespondence Blatného s Josefem Kainarem. Přitakalo se tu spolu s básníkem „kultu obyčejna“, jež se může změnit v bizarnost, či zázrak. Záleží na nás.

Blatné Vánoce, debaty i další pořady, třeba dokument na Plusu Rozdělená společnost věnovaný komunikaci, v níž zloba válcuje slušnost, měly k Vánocům blíž. Byly holdem kráse i výzvou k rozjímání.

Učitel mravů. Marek Eben cepuje Matouše Rumla v pohádce Princeza a půl království
Nejsledovanější pohádka. Princeznu a půl království vidělo 2,5 milionu lidí