Je to výstava úctyhodná. Po dlouhé době představuje celosvětově známého malíře v celé šíři, od raných prací z 90. let 19. století po abstraktní práce z 50. let 20. století. Vznikla ve spolupráci s Ateneum Art Museum v Helsinkách a Reunion de musées nationaux Grand Palais v Paříži, kde ji od března do července navštívilo 230 tisíc lidí.

Unikátní výběr

Kurátorům se podařilo sestavit unikátní sbírku olejomaleb, prací na papíře, tiskovin a dokumentačních materiálů. Zahrnuje známá díla z Národní galerie i méně časté výpůjčky z prestižních zahraničních galerií a soukromých sbírek.

„Během výstavy bychom rádi do jízdárny přidali i nově zakoupenou studii k Radostem života,“ říká ředitel Národní galerie Jiří Fajt o známém díle z let 1901 a 1902, jež zachycuje dvě nahé ženy na koních na mořském břehu. Kupka je namaloval krátce po přesídlení do Paříže. „Získali jsme jej darem v rámci restituce Waldesovy sbírky, v kolekci, která byla prohlášena za památku, včetně akvarelové studie k Radostem života. Na pražské jarní aukci proto stát mohl uplatnit předkupní právo a pro nás ji poté koupil zhruba za 2,4 milionu korun.“

Chronologicky koncipovaná výstava je členěna do tematických celků, které nabízejí přehlednou „procházku“ umělcovou cestou od symbolismu k abstrakci, u jejíhož zrodu Kupka stál. Ve velkorysém uspořádání najdeme symbolistické malby, expresionistické portréty, vertikály, akty i geometrickou abstrakci. Práce na papíře připomínají Kupku jako satirického kreslíře, zručného ilustrátora i umělce se zájmem o filozofii, antiku a vědu.