Navzdory svému renomé klasika temné a fantaskní literatury byl Howard Phillips Lovecraft velký dobrák. Až takový, že neváhal většinu času, který by mohl věnovat vlastnímu psaní, obětovat revizi cizích textů. Tuto málo známou stránku jeho tvorby odhaluje výbor Hemživý chaos a jiné příběhy, vydaný nakladatelstvím Argo.

Potřeba povzbuzení

Postupně takto vyspravil práce různých amatérských spisovatelů, jimž se věnoval v roli redaktora periodik United Amateur a Conservative. Tehdejší hnutí amatérské žurnalistiky sice mělo pozoruhodné a neotřelé výsledky, zanechávalo však po sobě haldy neučesaných odstavců a vět, kterým pak musel dát fazónu profesionál a tím byl suverénní stylista a vypravěč Lovecraft. Dokonce ani nevíme, jestli mu toto řemeslo přinášelo jakýs takýs zisk.

Jisté je, že k zaměstnání, které mu tragicky užíralo čas (jenž by potřeboval k vymýšlení svých mnohem lepších próz) přistupoval s dojemnou zodpovědností. Smutné na tom všem bylo, že sám potom dokázal dokončit třeba jen jednu povídku ročně.

„Za prvé pomáhám všem opravdovým začátečníkům, kteří se potřebují odpíchnout,“ vysvětloval. „Za druhé pomáhám některým starým nebo handicapovaným lidem, kteří úpěnlivě potřebují povzbuzení…“

Duel s kouzelníkem

Během let tak přepsal, dopsal či jinak povýšil na skutečnou literární úroveň texty více než dvaceti spisovatelů, jejichž jména nám už dnes nic neřeknou. Kromě nováčků mezi nimi byli i zavedení veteráni jako Henry S. Whitehead či Lovecroftovy přítelkyně Winifred Virginia Jacksonová a Sonia H. Greenová (s tou se posléze i oženil).

Povídky shrnuté do knihy Hemživý chaos a jiné příběhy v sobě mají napětí i styl typický pro nejlepší Lovecroftova díla, jen nejsou tak vybroušené. Jedna Pod pyramidami byla napsána ve spolupráci se slavným kouzelníkem Harrym Houdinim.

Jiná Milovaní mrtví vyděsila Lovecraftova vydavatele natolik, že se už pak pokaždé třásl strachy, jestli mu H. P. nenese další historku o nekrofilovi a shnilém mase.