Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na to, co po expedici zbylo, stačí stůl, říká o Tatře kolem světa Radim Zátopek

Kopřivnice /ROZHOVOR/ - Byla to velká sláva, když před pětadvaceti lety, 18. března roku 1987, vyrážela z Kopřivnice na svou dlouhou a dobrodružnou cestu posádka Tatry kolem světa. Během tří let na cestách nebyla nouze o dramatické i tragické okamžiky a zpět do vlasti se vrátila až v době, kdy si lidé v Československu užívali čerstvý závan demokracie. Jedinečný vůz s logem Tatra mohli obdivovat lidé v 67 zemích na šesti kontinentech. O tom, jak putovaní tatrovky probíhalo, ví však málokdo. Jedním z těchto lidí je kurátor Technického muzea Tatra Kopřivnice Radim Zátopek.

8.4.2012 1
SDÍLEJ:

Kurátor muzea Radim Zátopek.Foto: Archiv Radima Zátopka

Je to pětadvacet let, kdy na svou dlouhou cestu vyrazila Tatra kolem světa. Jaký byl hlavní smysl této akce a podařilo se jej vůbec naplnit?

Občané Československa si zvykli, že pro expedice, které opouštěly naši zemi, používali jejich organizátoři automobily značky Tatra. Je to dáno samotnou koncepcí automobilů Tatra, která slibuje spolehlivost a vysokou průchodnost jakýmkoliv terénem i za extrémních podmínek. Když se vrátíme zpět do minulosti, byli to např. sochař František Fojt s Tatrou 12 a později s tatrou 57, doktor Baum se svým karavanem na podvozku Tatry 72, slavní cestovatelé Hanzelka a Zikmund, Expedice Lambarene, Živá Afrika nebo nakonec Tatra kolem světa. Téměř všechny tyto výpravy se vracely do země s jiným režimem, než za kterého ji opouštěly. Nejinak to bylo s Tatrou kolem světa. Byl to pracovní název akce, která měla neotřele propagovat nejen vozy Tatra 815, ale i celou naši mírovou socialistickou společnost a její vymoženosti. Šlo tedy o kombinovaný úkol. Je tedy potřeba tyto dva úkoly ohodnotit samostatně. Co se týká vozidla, tak můžeme jednoznačně hovořit o úspěchu. Automobil během cesty prakticky ve všech podmínkách, často extrémních, pořád spolehlivě fungoval. Ostatně 150 tisíc kilometrů během tří let vypovídá mnoho. Vyrobená nástavba spolehlivě chránila posádku zejména v chladnějších oblastech. V tropech to prý bylo horší.

Proč nevznikly po dokončení cesty nějaké cestopisy ať už knižní, nebo filmové?

Druhá část úkolu expedice, ta politická, už tak úspěšná nebyla. Co se stalo se všemi materiály, které expedice dovezla, nevíme. Výstupem z expedice je jeden film, který pořádně nikdo neviděl, jeden film spíše soukromý, kde se komentář omezuje na první osobu jednotného čísla ve smyslu já a auto, a byla vydaná brožura na velmi nekvalitním papíru, kde je tato cesta velmi jednoduše popsána. U nás se dochoval jeden šanon s projekty cesty, které ale zahrnují období před odjezdem. Jinak nemáme nic. Na vše, co po expedici zbylo nebo bylo vydáno, postačí jeden malý stůl. Porovnáme-li výstupy z expedice H + Z, kteří byli na své první cestě přibližně stejnou dobu, tak je rozdíl propastný. Totéž lze tvrdit o finančních nákladech. V neposlední řadě je potřeba vyzvednout i zbytečně zmařený život jednoho člena posádky. Zbytečně uvádím proto, že sjezd divoké řeky na raftu nijak nezapadal do propagační politické akce. A jednalo se spíš o osobní dobrodružství. Expedici ve výsledku také nijak nenahrál fakt, že se vrátila v době, kdy se občané radovali ze svržení komunistického režimu, a expedice byla tohoto režimu součástí.

V čem byla mimořádná expediční tatrovka?

Pro expedici bylo použito vozidlo T815 6 x 6 GTC (Grant Tourist Caravan), jehož základ tvořil sériový podvozek T815 6 x 6 klasické tatrovácké koncepce s osvědčeným, vzduchem chlazeným desetiválcovým motorem o výkonu 210 kW. Na uvedený podvozek bylo ve spolupráci s Výzkumným ústavem kolejových vozidlech Studénka provedeno projekční a konstrukční řešení obytného modulu, který byl následně ve Vagónce Studénka vyroben. Ten dostatečně splňoval podmínky pro dlouhodobý pobyt na cestách. Výjimečnost tohoto automobilu je především ve vlastnostech. I přes svou velikost a váhu nabízí vysokou užitnou hodnotu pro posádku a dokáže se poprat s těmi nejproblematičtějšími podmínkami, které mohou na cestách světem nastat. V technickém muzeu se celý automobil dochoval v původním stavu.

Ona zmíněná tatrovka je prý stále v provozu. Nechystáte proto nějakou symbolickou cestu nebo akci, která by světu připomněla toto výročí?

Vozidlo je v dochovalém, nikoliv pojízdném stavu. V případě, že by mělo znovu vyjet na silnici, by byla potřeba celková revize a oprava některých systémů. Následně musí být pojištěno a provedena technická kontrola. To ale není vše. Vozidlo má obludné rozměry a je v expozici umístěno tak, že bychom museli na pár dnů zavřít, abychom ho vůbec dostali ven, totéž cestou zpátky. Při nízkém počtu personálu by se jednalo o počin velice časově i finančně nákladný a není v našich silách něco takového financovat. O výjezdu tedy zatím neuvažujeme a nemám ani žádné signály, že by se v budoucnu vyjíždět mělo.

Autor: Adam Knesl

8.4.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 75 Kč

Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) ZEDNÍK - OBKLADAČ. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 75 kč, mzda max. 80 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: A11 a:17/8/2018, Praxe v oboru, ŘO sk. B výhodou - ne podmínkou, po měsíci přehodnocení nástupní mzdy (100 - 110,- Kč) , Kontakt telefonicky na tel. 558 628 494, e-mailem viz výše.. Pracoviště: Tomeček bau s.r.o. - prac. frýdek, horymírova 581, Horymírova, č.p. 581, 738 01 Frýdek-Místek 1. Informace: Karla Juřenová, +420 733 193 326.

Zdravotnictví - Zdravotnictví Zdravotnický záchranář 20 000 Kč

Zdravotničtí záchranáři Zdravotnický záchranář (SZP). Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: MÍSTO VÝKONU: Čs. armády č.p. 1076, 562 01 Ústí nad Orlicí 1, NÁSTUP IHNED NEBO DLE DOHODY, POŽADUJEME: , - odborná způsobilost dle zákona 96/2004 Sb. v platném znění, - trestní bezúhonnost,, - ochota pracovat v nepřetržitém provozu, NABÍZÍME:, - 5 týdnů dovolené, - možnost dalšího vzdělávání a profesního růstu, - zaměstnanecké benefity, - možnost ubytování, - náborový příspěvek 30.000,- Kč, se specializací ARO/JIP ve výši 40.000,- Kč. Pracoviště: Nemocnice pardubického kraje, a.s., orlickoústecká nemocnice, Čs. armády, č.p. 1076, 562 01 Ústí nad Orlicí 1. Informace: Žaneta Marková, +420 465 710 373.

Výroba - Výroba Montážní dělník 23 000 Kč

Montéři kovových konstrukcí Pracovník pozinkovny. Požadované vzdělání: střední nebo střední odborné bez maturity a bez vyučení. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 23000 kč, mzda max. 28000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Co u nás budete dělat?, , - navěšovat a svěšovat zboží, - obrušovat zboží dle standardů, - obsluhovat zinkovou vanu, - provádět kontrolu výrobků, , , Od vhodných kandidátů očekáváme:, , - vyučení v technickém oboru výhodou nebo základní vzdělání a praxi, - praxi v průmyslu (nejlépe v kovovýrobě – práce s plechem, obsluha strojů, apod.), - manuální zručnost, -průkaz VZV výhodou, , , Co vám můžeme nabídnout?, , - dlouhodobou práci ve stabilní společnosti (v Plzni již 24 let), - zajímavé finanční ohodnocení, - 13. a 14. mzdu, - stravenky v hodnotě 80,- Kč, - 5 týdnů dovolené, - věrnostní a jubilejní odměny, - odborné zaškolení, - firemní akce. Pracoviště: Mea metal applications s.r.o., Domažlická, č.p. 1059, 318 00 Plzeň 18. Informace: Zdeňka Prskavcová, +420 377 494 216.

Doprava a logistika - Řidič 30 000 Kč

Přijmeme na HPP zaměstnance na rozvoz ovoce a zeleniny po Praze a okolí. Pracovní doba od 4:30 do cca 14hod.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hasiči bojují s požárem zámku v Horním Maršově
9

Požáry hrozí v celé zemi, ochlazení a déšť přijdou o víkendu

Američtí vojáci v iráckém Mosulu
10 5

Americké síly zůstanou v Iráku tak dlouho, jak bude třeba

AKTUALIZOVÁNO

Barokní zámek v Horním Maršově pohltily plameny, střecha i věž jsou zničené

/FOTOGALERIE/ Do ponurého rána se dnes probudili obyvatelé krkonošského Horního Maršova. Z dosud neznámých příčin totiž vzplál léta chátrající zámek, který vlastní ruští majitelé.

AKTUALIZOVÁNO

Zemřel jeden z nejznámějších českých dýdžejů DJ Loutka, stálý host klubu Roxy

Ve věku 51 let zemřel jeden z nejznámějších českých dýdžejů a výrazná postava tuzemské taneční scény Michal Maudr, vystupující pod pseudonymem DJ Loutka. Informaci médií o úmrtí dnes potvrdili představitelé klubu Roxy, kde DJ Loutka vystupoval. Podle Blesk.cz spáchal Maudr sebevraždu

Itálie a Malta se přou o migranty. Salvini pohrozil jejich vrácením do Libye

Italský ministr dopravy Danilo Toninelli v neděli požadoval sankce proti Maltě. Obě země se přou o osud 177 migrantů, kteří už třetí den čekají na palubě lodi italské pobřežní stráže u ostrova Lampedusa. Italský ministr vnitra Matteo Salvini navíc pohrozil, že pokud si Evropa migranty nerozebere, Itálie začne zachráněné migranty vracet zpět do Libye.

Muže na Ostravsku vážně zranila vrtule rogala

Pětapadesátiletý muž utrpěl v sobotu v Šenově velmi vážné poranění. Způsobila mu jej vrtule motorového rogala.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT