Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Největší výstava současného umění v Liberci

Liberec - Oblastní galerie Liberec představuje na velkém prostoru český a britský videoart několika posledních let. Výstava končí 22. února.

7.2.2015
SDÍLEJ:

VIDEOART je představen v Oblastní galerii v Liberci vůbec poprvé. Návštěvníci mohou shlédnout několik videí v prostoru bývalého bazénu a dvou menších bočních prostorách, ve kterých fungují galerie SET a NIKA. Foto: OGL

Nová média vstoupila do našich životů a ovládla je. Propojení zvuku a videa se stalo nejsugestivnějším nástrojem ovládání lidí. Po přijení internetu vznikla nová platforma pro vyjádření. Umělci využívající video a nebo audio data uložená na nosičích jako je videokazeta, počítačový soubor uložený na hard disku, CD-ROM, DVD-ROM a podobně, vytváří umělecká díla, která dala vzniknout nové formě současného umění, videoartu.

Rekurze 1.618

Oblastní galerie v Liberci (OGL) ve spolupráci s kurátory Janem Stolínem a Janem Mladovským představuje významné české a britské tvůrce videoartu v největší výstavě věnované současnému umění, kterou kdy kulturní instituce zorganizovala. Zde je ale nutné připomenout, že Rekurze 1.618, jak zní název výstavy, se už ve stejném formátu a složení uskutečnila v Galerii PBR v Třeboni. Risk a zapojení liberecké galerie tak byly mnohem menší než by se předpokládalo.

Výstava představuje podle kurátorů ze strany londýnské scény skupinu mladší a střední generace, mezi nimiž zaujímá významné místo poslední laureátka Turnerovy ceny Laure Prouvost. Ze strany scény pražské je generační rozptyl širší. V obou případech se výběr umělců pokouší o reprezentativní představení vyrovnaného celku odrážející škálu a pestrost současných výrazových prostředků videoartu.

Video v bazéně

Konkrétně se v prostorách bývalého bazénu a dvou bočních galerií dají shlédnout videa Marka Aeriala Wallera, Daniely Baráčkové, George Barbera, Sebastiana Buerknera, Jiřího Davida, Redmonda Entwistleho, Dana Hanzlíka, Anji Kirschner & Davida Panose, Radima Labudy, Adama Leecha, Jana Mladovského, Pavla Mrkuse, Matthewa Noel-Toda, Hannah Perry, Laure Prouvost, Clunie Reida, Rachel Reupke, Jana Stolína, Viktora Takáče, Maiji Timonen, Tomáše Wernera nebo Martina Zeta a Petra Zubka.

Jedním z prezentovaných umělců je i výtvarný umělec Zbyněk Baladrán (jeho instalace na obrázku), který studoval dějiny umění na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a později navštěvoval ateliér vizuální komunikace Jiřího Davida, ateliér malby a ateliér nových médií na pražské AVU. Baladrán je jedním ze spoluzakladatelů a kurátorů prostoru pro současné umění display, který byl založen v Praze v roce 2001. Jeho díla lze charakterizovat jako hledání souvislostí mezi minulostí a její konstrukcí ve vztahu k převládajícím epistemologickým vzorům.

Prostředkem prezentace všech jmenovaných se stávají kamera, monitor, televize, videopřehrávač či jiný přístroj, umožňující čtení a zpřístupnění dat. Oproti filmové projekci, divadelní produkci či televiznímu vysílání jde o podskupinu uměleckých děl, které zdrojové informace využívají v nových souvislostech a časových relacích společně s nástroji. Výsledným dílem se pak stává buď samostatný záznam, prezentovaný společně s přístrojem video-skulptura či video-instalace, nebo syntetický tvar, sjednocující videoart s jiným uměním.

Rozdíl mezi filmem a videoartem popsal srozumitelně jeden z kurátorů Jan Mladovský. „Jeden z rozdílů je prezentace. Pro běžného diváka je film zážitek v rámci kolektivu obecenstva jednoho představení kina s daným začátkem a koncem, zatímco videoart je většinou zážitek spojený s návštěvou galerie, kde umělecké dílo běží nepřetržitě ve smyčce a divák jako jedinec má volbu sledovat prezentaci tak dlouho, jak se mu zlíbí. Opakované sledování může vést k pocitu rekurze a v případě vstřícného zájmu dobré umělecké dílo začne záhy odhalovat své kouzlo, podobným způsobem opakování slavné Fibonacciho řady také záhy dosáhne poměrně přesné aproximace odhalující uspokojující proporce magického zlatého řezu: čísla 1.618…" vysvětlil Mladovský zároveň původ názvu výstavy.

Kam dále a co se bude dít?

Výstava končí v liberecké galerii už 22. února, do té doby, ale mohou zájemci stihnout ještě několik událostí spojených s videoartem. Příští týden ve čtvrtek se koná komentovaná prohlídka s kurátorem a zároveň jedním z vystavujících umělců Janem Stolínem. 17. února pak proběhne v OGL malá konference, jejíž snahou bude podle Stolína nastolení diskuze o tom, jak pracovat s videoartem, jak by k němu měly galerie přistupovat a kam dále může směřovat (myšleno jak OGL, tak videoart).

Oblastní galerie v Liberci je otevřena každý všední den kromě pondělí od 10 do 17 hodin. Každý čtvrtek je vstup do galerie pro všechny zdarma a expozice jsou otevřené o hodinu déle.

Autor: Petr Vodseďálek

7.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Už milion Čechů používá v televizi „červené tlačítko“

Jiří Menzel.
8

Režisér Jiří Menzel prodělal prý náročnou operaci. Leží v umělém spánku

Kandidáti odsoudili útok na děti z Teplic. Být táta, nařežu vám, řekl Topolánek

/VIDEO/ Jasný vzkaz vyslali uchazeči o Hrad těm, kdo se ohavně strefovali do prvňáčků ZŠ Plynárenská v Teplicích. „Kdybych byl táta, tak vám nařežu,“ řekl v debatě Deníku Mirek Topolánek.

Respektovali byste premiéra? Studenti se ptali adeptů o prezidentský post

/VIDEO/ Zvídavé a inteligentní. Takové otázky položila budoucí elita národa, studenti Gymnázia Jateční v Ústí nad Labem, prezidentským kandidátům, když debatní vlak Deníku zastavil v pondělí na ústeckém hlavním nádraží. Co mladé Ústečany zajímalo? Přepis odpovědí adeptů na hlavu státu na nejlepší otázky přinášime zde.

Zásadní reformu vzdělávání brzdí i rodiče, shodli se odborníci

Zásadní reformu vzdělávacího systému brzdí kromě nedostatku peněz ve školství i postoj rodičů, kteří od škol očekávají klasické metody výuky. Shodli se na tom školští odborníci v diskuzi na dnešní konferenci Perpetuum. Lidé si podle nich neuvědomují, že tématika školství souvisí s budoucí prosperitou země a ovlivní kvalitu života jejich dětí. 

Borat se nabídl, že zaplatí pokutu za české turisty v Kazachstánu

Herec Sacha Baron Cohen, představitel hlavní role ve filmu Borat, se nabídl zaplatit pokutu za české turisty, které minulý týden v Kazachstánu zadržela místní policie. Vadilo jí, že se na náměstí v Astaně chtěli vyfotit v boratovských plavkách.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT