Autorem pozoruhodného triptychu je akademický malíř Jan Obšil, který vedl ve městě výtvarné kurzy, učil kreslení na gymnáziu v Moravské Ostravě. Jako silně věřící maloval i za totality obrazy pro kostely.

Ostravská madona patří do skupiny těchto obrazů. Jde o triptych: madona s dítětem byla uprostřed, po své levé straně měla modlící se rodinu, po pravici havíře a hutníka kráčející do práce.

„Obraz Ostravské madony zakoupil můj otec Vladimír Malík, který byl až do roku 1948 vlastníkem Velkodrogerie Malík v Moravské Ostravě. Samotný obraz nikdy nebyl vystaven na veřejnosti, ale otec byl vždy nakloněn jakékoliv věci pro obecné blaho. Nejslavnější Ostravská madona tak po celou tu dobu zůstala ve svém ,rodném' městě, visela trochu zapomenuta v jednom porubském bytě., vzpomíná dcera původního majitele obrazu Hana Mrázová, která v šedesátých letech minulého století emigrovala a v současnosti žije v kanadském Torontu.

Motiv obrazu patří k Ostravě

„Motiv právě této madony a její neobvyklé pojetí patří bytostně k Ostravě. Přáli jsme si, aby konečně zdejší lidé, jejichž těžký život obraz znázorňuje, měli možnost seznámit se s příběhem obrazu. Určitě je součástí bohaté historie tohoto města a přináší poznání, jak i předchozí generace byly na svou ,černou' Ostravu hrdé," popisuje pohnutky koupě Daneš Zátorský, předseda představenstva VOKD a. s.

OSTRAVSKÁ MADONA. Zapomenutý obraz z roku 1941 by veřejnost mohla spatřit na podzim.

Podle slov kunsthistoričky Gabriely Pelikánové bylo záměrem autora poukázat na křesťanskou víru, překonávající všechny životní útrapy a překážky. „Podobný obsahový význam mohou mít i florální motivy bodláčí a růžového keře bez květů, navozující pocit zmaru a utrpení tolik příznačných pro tehdejší válečné období. Celkové poslání obrazu se tak stává symbolem naděje pro dny příští, a to nejen v kontextu lidského života, ale i dějinných událostí v tehdejším Československu," vysvětluje Gabriela Pelikánová.


Čtěte také:

Ztracený obraz Ostravská madona bude představen veřejnosti