Výstava má název Samomluvy 2 a je již druhým pokračováním „výtvarného dialogu" obou autorů – dialogu otce a dcery. „Kresby mé dcery pocházejí z období kolem roku 2003, ty moje zde vystavené vznikly koncem osmdesátých let. Kreslení pro mne tehdy bylo obdobou psaní, také proto se v čarách často objevovala písmena nebo části slov," říká Petr Veselý patřící k nejvýraznějším osobnostem soudobé české malby. Zpočátku Veselý vytvářel neboli také „psal" kresby, v nichž vy᠆užíval úryvků různých literátů: Halase, Demla, Seiferta či Ortena. „Brzo to byly i texty mé vlastní, většinou automatické, které přesáhly do jednoduchých objektů," vysvětluje výtvarník.

I zmíněné objekty výstava představuje. Jedná se například o soubor dětských hracích kostek oblepených textem rozstříhaným tak, aby sdělení nebylo možné jednoduše přečíst. Záměrně nečitelné jsou i objekty připomínající knižní vazby. „Dvě dřevěné destičky z obou stran spojují kovové panty. Básně, které jsou uvnitř, jsou tedy nedostupné," vysvětluje autor a dodává, že nečitelnost textů je záměrná, i pro jejich mnohdy intimní obsah.

Hledání nových významů

Nové významy Veselého kresbám dává také například přehýbání papíru, obtiskování, a tím vznikající zrcadlení vyobrazených struktur. Uvnitř kresby se tak rodí nový rytmus. A právě těmito, zdánlivě neuspořádanými černými stopami na bílém podkladu, se autorovi daří konkrétně uchopit čas. Zpřítomnit okamžik, k němuž se s odstupem desítek let často vrací se vzpomínkou na konkrétní emoci.

Cyklus Kapounové a Veselého kreseb nevystavuje Památník Leoše Janáčka náhodně. Samomluvy 2 spadají do dlouhodobé dramaturgické koncepce Jiřího Zahrádky – kurátora Památníku, který se na tvorbu a osobnost Janáčka specializuje. „S pořádáním výstav jsem začal asi před čtyřmi roky a chtěl jsem, aby souvisely s Janáčkem, jeho partiturami a záznamy lidové mluvy či psychiky, které sbíral. Stejně jako u některých současných výtvarníků se i u Janáčka jednalo o určitý záznam reality," uvádí Zahrádka a odkazuje například na již uspořádané výstavy Dalibora Chatrného či Adrieny Šimotové.

Souvislost s Janáčkem

Představuje také nejbližší z připravovaných prezentací: Výstavu již nežijícího autora Čestmíra Kafky, brněnského výtvarníka Pavla Hayeka či Inge Kostkové z Olomouce.

Spolu s touto linií pravidelně obměňovaných výstav dal Zahrádka v památníku vzniknout projektu Druhotvary.

„Druhotvary vznikají vždy jednou za dva roky, u příležitosti bienálového festivalu Janáček Brno. Příští rok to bude čtvrtý ročník. Osloveným výtvarníkům rozdáme noty a oni svými pracemi reagují na vybrané partitury. Výstavu provází i speciálně vydaný sborník nesoucí stejný název," dodává Zahrádka s vysvětlením, že „druhotvary" jsou odborným termínem skladatele Janáčka.

Výstava: Petr Veselý – Marie Kapounová: Samomluvy 2

Místo: Památník Leoše Janáčka Moravského zemského muzea v Brně, Smetanova 14

Otevřeno: denně kromě pondělí, výstava je přístupná do 1. září

(Otevřena také stálá expozice Život a dílo Leoše Janáčka)