ZUŠ Open je nejen oslavou umění a dětské tvořivosti. Počtem účinkujících, míst konání i velikostí publika ji lze považovat za největší kulturní akci u nás. Její program osobně zaštítí i patronka projektu Magdalena Kožená (zamíří do Liberce, Benátek nad Jizerou a zúčastní se koncertu v Anežském klášteře i slavnostního závěrečného večera ve Valdštejnské zahradě v Praze).

Úlohu jednoho z mentorů doprovodného stipendijního programu MenART přijal pianista Ivo Kahánek, který bude své bohaté zkušenosti předávat sedmi žákům mezi osmi a šestnácti lety.

Co je cílem akce?
Podpořit velké talenty nejmladší generace tím, že na několika sezeních během roku dostanou umělecké a pedagogické impulzy od umělců, kteří jsou pravidelnými hosty koncertních pódií u nás i ve světě. Znají tudíž nejen problematiku výchovy mladých hudebníků, ale orientují se i v hudebním byznysu. Mohou tak s odstupem reflektovat oblasti, v nichž se musejí mladí co nejvíce zlepšit, aby byli v budoucnu konkurenceschopní. Konkurence je totiž obrovská.

Jak to mentorování bude vypadat v praxi? Lze jej přirovnat k běžné pedagogické činnosti, jíž se také věnujete?
Myslím, že se bude v mnoha ohledech dost podobat pedagogické činnosti na vyšších typech škol, jen bude samozřejmě přizpůsobené věku žáka. A také bude mít za cíl co nejpřesnější pojmenování oblastí, na nichž je nutno pracovat, a metod, jak to dělat. Nepůjde jen o detailní práci na konkrétní skladbě, ale hlavně určení směru a rozšíření obzorů a možností mladých hudebníků.

„Zušky“ sehrávají ve společnosti důležitou roli, každý, kdo jimi prošel, má vesměs kladné vzpomínky. Čím byla ZUŠ pro vás?
„Zuška“ byla nedílnou součástí mého dětství. V podvečer se prostě šlo za paní učitelkou a po návratu domů byl Večerníček. Kupodivu si pamatuji více ty nejstarší věci ze svých začátků například adrenalinový zážitek z mé první veřejné předehrávky, kde jsem zcela sevřen trémou umělecky ztvárnil obtížnou skladbu jménem Káčátka se batolí…

Jste zcestovalý, koncertujete po světě. Je to skutečně tak, že unikátní systém našich základních uměleckých škol nemá ve světě obdoby?
Je to tak. ZUŠ jsou československým fenoménem, nikde mimo naši zemi a Slovensko se v této míře a systematičnosti nevyskytují. Pyšní bychom na ně jednoznačně být měli! Díky nim projde základy profesionální výuky hudby podstatné procento populace. Vzhledem k faktu, že hudba je další jazyk, a to jazyk svým způsobem hlubší a více spjatý s niternými prožitky než řeč (navíc abstraktní a tudíž celosvětově univerzální), jde bez nadsázky o systematické zušlechťování společnosti.

V rámci čtvrtečního programu ZUŠ Open vystoupíte s dalšími mentorkami a studenty v Anežském klášteře. Jak bude koncert koncipován?
Posluchači se mohou těšit na velmi pestrý program, sahající od Beethovena přes italské operní árie až k Bartókovi a autorské tvorbě. Z interpretů pak kromě mé maličkosti na Beatu Hlavenkovou, Lenku Novou a také na mladé talentované umělce Jarmilu Balážovou a Adama Znamirovského. Celým programem provede Pavel Trojan Jr. z Pražského jara.