Prolínání otázek a odpovědí, humor, nadhled a úvahy o existenci člověka. Když umělec Piotr Bosacki hledá nejlepší možný způsob svého vyjádření, zpravidla se nevyhne paradoxům. „Poukazuje na trhliny v racionálním uchopení světa a je milovníkem chyb a náhod," říká o významném polském umělci kurátor František Kowolowski.MONOSKOP I., olej na plátně, 120 x 140 cm, 2011.

Vůbec první Bosackého výstavu v České republice zahájil Dům umění města Brna, který návštěvníkům představuje stěžejní díla tohoto polského filmaře, skladatele a spisovatele. Některá z nich autor vystavuje úplně poprvé. „Výstava zaplnila šest sálů v prvním patře Domu pánů z Kunštátu, je to představení jeho prací v té nejaktuálnější podobě," uvedl kurátor Kowolowski.

Výstavu Bosackého filmů a objektů zastřešuje název V mezích podmíněných situací. „Je to patnáct několikaminutových filmů, v nichž se objevují různé objekty, které autor vytvořil. Bosacki používá klasických animačních postupů a své filmy komentuje. Pracuje s významy a posouvá je s nadhledem a smyslem pro humor dál," uvedl Kowolowski. Doplnil, že umělcovy kinetické objekty jsou zpravidla velmi propracované a mají technicistní ráz, přesto v sobě nesou uvolněnost a přiznané nedokonalosti.

Výběr prací pro Brno obsáhl například i Úplné nesmysly – asambláže, jejichž anglický název zní Utter Rubbish. Prohlédnout si je návštěvníci mohou v podobě jednotlivých artefaktů i v zapojení do filmové projekce. „Tímto filmem Bosacki reaguje na otázky, jak funguje existence nebo také jak funguje existence v systému obecně. Bosacki přitom divákovi nechává velké interpretační možnosti," uvedl Kowolowski.Utter rubbish, 2011.

Sedmatřicetiletý Bosacki žije a pracuje v Poznani. Vystudoval zde Akademii výtvarných umění a působí jako pedagog. „Jeho zájmy vycházejí z abstraktních problémů i z životních faktů, které dokáže fascinujícím způsobem využít. Používá to, co je nízké, ale i to, co je vysoké. Systém otázek a odpovědí, moudrost a zábava se spojují v jedno," uvedl kurátor Michal Koleček.

Zatímco prvnímu patru Domu pánů z Kunštátu vévodí Bosacki, přízemní prostor Galerie G99 nově zaplnily práce Josefa Mladějovského. „Je jedním z nejzajímavějších z nejmladší generace tvůrců na české výtvarné scéně," poznamenal Kowolowski.

K stěžejním pracím osmadvacetiletého autora patří cyklus Monoskopy: Mladějovský si vytvořil vlastní abecedu, v níž jednotlivé věty odpovídají geometrickým obrazcům. Vznikají tak různě barevné a geometricky vrstvené kompozice, jež lze číst jako slovní sdělení. Například Lepší vrabec v hrsti, nežli holub na střeše, Nemusí pršet, jen když kape nebo Jsi tak namakaný, že se nevejdeš do dveří. Po této poslední větě nese název i celá výstava.MONOSKOP II., akryl na plátně, 150 x 150 cm, 2011.

Ústředním tématem se pro Mladějovského stává pravda. Pravda jako absolutní hodnota poznání, pravda jako každodenní součást lidského života i utopický systém hlásaný modernisty. „Ironický odstup malých pravd pocítí divák právě ve formě vět a lidových mouder," dodal kurátor.

Obě výstavy hostí Dům pánů z Kunštátu v Dominikánské ulici. „Komentované prohlídky jsou na programu 25. září (výstava Piotra Bosackého) a 2. října (výstava Josefa Mladějovského). Začátek je vždy v půl šesté večer," uvedla mluvčí Domu umění města Brna Šárka Syslová.

Dům umění města Brna: nové výstavy

Výstava Piotr Bosacki: V mezích podmíněných situací. Filmy a objekty

Kurátoři: Michal Koleček a Fratišek Kowolowski

Komentovaná prohlídka výstavy s kurátorem Františkem Kowolowskim 25. září 2014 v 17.30 hod.

Výstava Josef Mladějovský: Jsi tak namakaný, že se nevejdeš do dveří. Obrazy a instalace

Kurátor: František Kowolowski

Komentovaná prohlídka výstavy s kurátorem je 2. října 2014 v 17.30 hod.

Obě výstavy končí 5. října 2014 a hostí je Dům pánů z Kunštátu v Dominikánské ulici 9.