Jak se člověk stane kouzelníkem?

V mém případě to bylo o něco snazší, protože rodiče jsou kouzelníci – taťka fakír a mamka kouzelnice. Od malička mě a mou sestru učili tomuto krásnému umění. Každému, kdo by se chtěl stát kouzelníkem, bych doporučila jako první krok knihu o magii a kouzlech (např. z knihovny, pozn. red.).

Tam jsou popsána zajímavá a nenáročná „kouzlíčka", i těmi lze ohromit své kamarády a známé.

Dá se kouzlení naučit samovzděláním, nebo člověk musí „do školy"?

Jednoduchým trikům a kouzlům se lze naučit pomocí literatury dostupné z knihoven nebo knihkupectví, případně z internetu. Složitější kouzla poradí zkušení kouzelníci na workshopech nebo v rámci kouzelnických setkání třeba na kouzelnických soutěžích.

Každé kouzlo vyžaduje někdy i desítky hodin tréninku před zrcadlem. Kouzlení není jen o perfektním zvládnutí techniky triku, ale také o pohybu, tanci, mluveném projevu, hudbě, kostýmu, světelných efektech a podobně.

Jak jste se vy stala kouzelnicí? Chtěla jste jí být odmalička, nebo je to záležitost pozdějšího věku?

S kouzlením jsem začala v pěti letech díky mým rodičům – kouzelníkům. Vystupovala jsem nejprve v duu se svou sestrou Ivankou na různých akcích a účastnily jsme se kouzelnických soutěží, např. se nám podařilo čtyřikrát po sobě zvítězit na mistrovství juniorů v moderní magii.

Zhruba od 12 let jsem měla svá vlastní sólová vystoupení a kouzlení mě doslova pohltilo.

Učí se mladší člověk kouzlit snadněji než ten starší? Jaké jsou tři základní předpoklady, co musí člověk, který chce kouzlit, zvládnout?

Člověk se může stát kouzelníkem v každém věku, ovšem některé věci může zvládnout lépe v dětství, např. odbourání trémy – nervozity předstoupit před diváky, některé manipulační prstové dovedností, např. míček, mince obíhající kolem prstů.

Abyste mohl vystupovat před lidmi, potřebujete perfektně zvládnout techniku triku, mít příjemné a milé vystupování a také upravený vzhled a čistý, vyžehlený kostým nebo oblečení.

Kolik je třeba pro běžné vystoupení ovládat kouzel? A kolik jich umíte vy?

Počet kouzel není tak důležitý jako celkový dojem z vystoupení. Magic show musí být líbivá, zábavná a diváka zaujmout. Můj repertoár představení je velmi široký, programy pro dospělé (brasil show, country, kabaret), pro děti k různým příležitostem a v rozličných tématech (klaunovská, čarodějnická, mikulášská, princeznovská, vílí, pirátská, atd.).

Doma mám stovky kouzel a rekvizit, dvě obrovské skříně kostýmů a kulisy.

Radana VožňákováZdroj: archiv kouzelnice

Existuje i něco jako kouzelnický „hard"? Tedy nějaká kouzla, u kterých se mohou diváci snad i doopravdy bát?

Mezi náročné a někdy i nebezpečné se řadí iluze, tzn. různé propichovací bedny, sekání, řezání partnerky, gilotiny, kouzla s pyrotechnikou. Ovšem pokud kouzelník má vše excelentně natrénováno, nemusí se obávat nezdaru.

Já sama předvádím gilotinu, kde si vybírám přímo diváka. Mezi mé náročné kousky patří také únik ze svěrací kazajky nebo propichování divákovy hlavy.

Představení děláte pro dospělé 
i děti. Pro koho je to jednodušší 
a pro koho vystupujete raději vy? Které publikum je vděčnější a které je kritičtější?

Miluji kouzlení a miluji své diváky, ať dospělé, nebo děti, nemám v tom rozdíl. Ovšem můžu říci, že náročnější a kritičtější publikem je dětský divák. Dospělý je taktní a slušný divák narozdíl od dítěte, které dá ihned najevo, že se nudí nebo že se něco nepovedlo.

Ale na druhou stranu dokáže velmi spontánně reagovat, tleskat, radovat se, křičet, zářit štěstím. Sedmdesát procent mé produkce je pro děti.

Kouzlení je, jak jsem viděl na vašich webových stránkách, zajímavý komerční produkt pro firmy na večírky, otvírání obchodních center apod. Je o kouzelníka zájem? Je to na uživení se?

Ano, mám programy přizpůsobené na různé společenské události a kulturní akce. Tím, že mám širokou škálu vystoupení, mám práci po celý rok.

Ke kouzelnictví přičichl i váš syn
a kdysi s vámi vystupoval. Proč už netvoříte umělecké duo? Je lepší být na scéně sám, nebo ve dvou?

Syn Daniel se mnou vystupoval asi pět let, asi do svých deseti let, dokonce jsme měli turné na Kypru. Momentálně mi pomáhá s technickým zajištěním vystoupení, zvučením, zpracováním videí, stříháním hudby. Toto ho baví více.

Existuje nějaká „kniha kouzel", ze které se kouzelníci jednotlivá čísla učí? Nebo si je mohou vymýšlet sami?

Většina kouzel už byla vymyšlena a je sepsána 
v různých kouzelnických knihách, časopisech. Kouzelníci se snaží triky inovovat, technicky vylepšovat a předvádět novým originálním způsobem.

Když řeknu jméno David Copperfield, jak byste jej zhodnotila jako kouzelníka? Je skutečně tak výjimečný, nebo se jen umí mediálně skvěle prodat?

David Copperfiled je výborný kouzelník se skvělým týmem manažerů, techniků a dalšího personálu. Jeho představení jsou perfektní a pro mnohé kouzelníky je vzorem. V kouzelnické branži je takovýchto ikon a vzorů mnohem více, ovšem mezi laiky nejsou až tak známi.

Například mým velkým vzorem je Jeff McBride, americký kouzelník předvádějící neskutečnou show v Las Vegas. Měla jsem možnost se s ním osobně setkat a mimo to, že je mistr svého oboru, je skromný a hodný člověk.

Radana VozňákováKouzlení se věnuje od svých pěti let. Vystudovala management, ale také kulturu řeči a umění komunikace. Její velkou vášní je vše kolem kouzlení a kultura, ráda cestuje, čte a sleduje současné filmy.

Na svém kontě má řadu úspěchů v mezinárodních soutěžích v moderní magii, natáčela kouzelnickou reklamu pro firmu Laboratory Garnier Francie, zvítězila v castingu o nejzručnější dámské kouzelnické ruce v ČR 
a v letech 2004 až 2005 účinkovala 
v Las Vegas Magic show Karel Bush & Company v divadlech a varieté 
v Německu.