Kyncl se coby vyučený fotograf zaměřoval na takzvanou sociální fotografii. „Zajímaly ho domovy důchodců, romské osady apod. Po okupaci v roce 1968 se věnoval fotografování postupující atmosféry doby normalizace," uvedla kurátorka výstavy Heidrun Hamersky. Upřesnila, že Ivan Kyncl se narodil v roce 1953 v Praze a zemřel v roce 2004 v Londýně.

Výstavu doplňuje název Rebel s fotoaparátem, což odkazuje ke Kynclově schopnosti přesně odpozorovat podstatné a poukázat na to. Jeho snímky jsou specifické tíživou atmosférou, zachycují úzkost tehdejší doby. „Velká zásluha fotografa a disidenta Kyncla spočívá v tom, že život bojovníků za občanská práva nepřikrášluje ani neuhlazuje, ale ukazuje obě strany každodenního života disidentů v Československu sedmdesátých let: svobodu a solidaritu uvnitř semknutého společenství stejně smýšlejících a státní násilí vůči lidem jiného politického smýšlení," napsal k výstavě bývalý ministr Spolkové republiky Německo Hans-Dietrich Genscher.

Napětí je zřejmé i ze snímků pořízených v londýnských divadlech, kde Kyncl fotografoval od roku 1984. „V roce 1980 odešel do exilu. Nebyl tam neznámý – jeho fotografie se objevovaly již dříve v britských The Sunday Times či v německém deníku Stern," doplnila kurátorka.

V roce 1982 Kyncl získal první velkou zakázku na fotoreportáž, když provázel delegaci politických činitelů do Čínské lidové republiky. V Anglii se pak uplatnil právě jako divadelní fotograf. „Zdokumentoval víc než tisícovku inscenací činoher, oper a muzikálů, například i muzikály Andrewa Lloyda Webbera či dramatická díla Toma Stopparda. Dokázal vystihnout napětí a pohyb do té doby naprosto neobvyklým, novým způsobem," dodala Heidrun Hamersky.

V souvislosti s působením v divadelním prostředí vzpomněla Kynclova manželka úsměvnou situaci. „Jeho první zkušenost v londýnském divadle byla taková, že fotografoval tajně skrze ponožku, protože se inscenace před premiérou fotit nesměly. Dokonce na něj zavolali policii, ale Ivan si mezitím stihl nafocený film vyměnit za prázdný. Brzy poté fotografoval inscenaci Výslech, kterou dokonce režisérovi připomínkoval – na základě svých zkušeností z Československa. A režisér jeho postřehy do svého nastudování zapracoval," uvedla Kynclova manželka Alena Melicharová, jež se včerejší vernisáže v Brně zúčastnila. Do Anglie emigrovala v roce 1948 a Ivana Kyncla si vzala v roce 1985.

Výstava Ivan Kyncl: Rebel s fotoaparátem má v Brně svoji českou premiéru. „První uvedení výstavy bylo loni v létě v Brémách, po Brně pak výstava poputuje do Prahy, tam začne v červnu," upřesnila mluvčí Moravského zemského muzea Eva Pánková.

Výstavu provází vydání více než dvousetstránkového katalogu s reprodukcemi Kynclových snímků, a to s trojjazyčnými průvodními texty: českými, anglickými a německými. Publikaci si lze koupit na pokladně Dietrichsteinského paláce na Zelném trhu, který výstavu až do 17. května letošního roku hostí.

Výstava Ivan Kyncl – Rebel s fotoaparátem (obrazový kronikář normalizační doby a fotograf britských divadelních scén)Místo: Moravské zemské muzeum v Brně, Dietrichsteinský palác, Zelný trh 8, foyer v přízemí paláce a sál Karla Valocha
Kurátorka výstavy: Heidrun Hamersky, kurátorka projektu: Ulrike Huhnová, kurátorka uvedení v Moravském zemském muzeu v Brně: vedoucí oddělení dějin literatury Eleonora Jeřábková
Výstava trvá do 17. května 2015, otevřeno je od úterý do neděle (úterý 9.00 až 15.00 hodin, středa až pátek 9.00 až 17.00 hodin, sobota a neděle 13.00 až 18.00 hodin). Vstupné 60 a 30 Kč (plná cena/zvýhodněná)