Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...

Gerald Scarfe baví v Krumlově lhářem Clinocchiem i Santa Obamou

Český Krumlov /RECENZE/ - Britský satirický karikaturista a ilustrátor zabydlel českokrumlovské Egon Schiele Art Centrum humorem a to rozhodně ne suchým.

22.12.2012

Kreslíř Gerald Scarfe, autor výtvarné podoby alba The Wall, vystavuje do 31. prosince v Egon Schiele Art Centru.Foto: Deník/ Václav Pancer

Egon Schiele Art Centrum v Českém Krumlově nedávno oslavilo 20 let. Své dosavadní počiny připomnělo milou výstavou plakátů, doplněnou uměleckými předměty. Při 'listování' autory, kteří v Krumlově vystavovali, nezbývá než smeknout. Byli mezi nimi představitelé mladé generace, ale i největší ikony 20. století. K velmi ambiciózním událostem patří i výstava světoznámého britského satirického karikaturisty
a ilustrátora Geralda Scarfa, jež je pro velký zájem prodloužena do 31. prosince.

Příjemná osobní návštěva

Jednou z velkých předností galerie je krásný architektonický prostor, který nabízí velkorysé sály i intimnější místnosti a zákoutí. Odpadá tak častý problém 'kam s ním?' i snaha 'nacpat' díla od podlahy až ke stropu. K vybraným, v tomto případě vždy nekonvenčním autorům, tak lze přistupovat opravdu nekonvenčně a tematicky. Cesta výstavou se stává příjemnou osobní návštěvou, snad trochu iluzí, že jsme u umělce doma. Gerald Scarfe se zabydlel živelně, hravě a expanzivně, což výborně odpovídá povaze jeho tvorby. Recenzovat kritika není zrovna snadné. Zvlášť, když vám padne jako první do oka dílo provedené kombinovanou technikou tuše a akvarelu Kroužek kritiků, na němž si kritikové lezou do zadku.

První rozměrný sál představuje Scarfa jako satirického glosátora společnosti, politiky a showbyznysu. Na první pohled potěší umělcova otevřenost vůči publiku. Jeho výtvarné komentáře jsou srozumitelné a každý si může najít své oblíbené téma. Zájemce o hudbu Boba Dylana, Madonnu a hlavně Pink Floyd. Součástí výstavy je totiž Scarfův cyklus k jejich kultovní desce The Wall. Způsob instalace se důmyslně přizpůsobil Scarfovu projektu. Velkoformátové fantastické kresby, mezi nimi expresivní Manželčin stín na zdi nebo Učitel zvrací do Pinků, jsou na panelech, které evokují zeď. Satirik neušetřil ani osobnosti filmu a britskou královskou rodinu. Zatímco královnu zobrazil jako lvici, prince Charlese méně lichotivě jako geneticky upravený plevel.

Podceněné informační tabulky

Výstava odpovídá současným galerijním trendům. Přesvědčuje o tom hned další místnost, jež patří Scarfovi jako autorovi návrhů pro film Walta Disneyho Herkules. Je pojata jako malé klubové kino s projekcí zmíněné pohádky. Galerie tak nezapomněla ani na děti. Naopak kurátorsky podceněné se jeví umístění informačních tabulek pod jednotlivými díly. Jsou příliš nízko a ruší celkový dojem. Při 'čtení' Scarfových komentářů je nezbytné ověřit si, zda jsme vtip opravdu pochopili. Fyzické cviky u každé kresby jsou zbytečným nedopatřením. Intimně laděný je menší prostor zařízený v retro stylu, věnovaný divadelní tvorbě. Lze si v něm prohlédnout návrhy scén z Orfea v podsvětí pro English National Opera či návrhy úvodní sekvence pro seriál Jistě, pane ministře.

Svatyní hlavní Scarfovy parkety, politických komentářů, se stal sál v přízemí. Zde humor zčernal, kresby zachycují dění v politice. Divák se tak setká poněkolikáté
s Billem Clintonem, tentokrát jako s lhářem Clinocchiem. Ten musí pobavit už nápadem spojit bývalého prezidenta s postavičkou italské mytologie Pinocchiem. Dále aktuální Silvio Berlusconi jako Italský vtip z roku 2011, Nicolas Sarkozy provedený jako galský kohout či předvánoční Barack Obama, oblečený jako Santa Claus.

Scarfův celoživotní zájem
o politiku

Scarfův celoživotní zájem
o politiku se nevyhnul ani Československu, jak ukazují karikatury z roku 1968. Při pohledu na ně spíš mrazí. Temný tón představují i jeho kresby tuší Populační exploze a Krvácející svět ze 70. let.

Konečně ukojit zvědavost, kdo vlastně je ten Gerald Scarfe, může návštěvník v dalším kině, kde běží krátký film o něm a jeho práci. Malovat prý začal, protože měl astma a musel hodně ležet. Naučil se tak dívat na okolní svět trochu jinak, než je zvykem. Při 'listování' autory, kteří dosud vystavovali v Egon Schiele Art Centru, je jisté, že to byli vždy buřiči, kteří se dokázali dívat jinak, než je zvykem. Oslavit jubileum galerie
s králem satiry Scarfem byl šťastný nápad. Ukázal, že britský humor není zase tak suchý, a potvrdil nezvykle vysokou kvalitu výstav.

VÁCLAV GRUBHOFFER
Autor je kulturní historik